Start

Ultra Bra gör comeback

Det ikoniska finländska bandet och kulturfenomenet Ultra Bra återuppstår. Det blir både ny musik och en stadionspelning, meddelade bandet under ett flash mob-uppträdande på torsdagen.

Joel Melasniemi, Terhi Kokkonen, Kerkko Koskinen och Vuokko Hovatta från Ultra Bra.
De ursprungliga bandmedlemmarna är med i comebacken. Bild: Antti Haanpää / Yle

Efter en paus på mer än 20 år är Ultra Bra tillbaka på den finländska musikscenen.

På torsdagsförmiddagen släppte bandet nyheten i samband med en flashmob i Helsingfors centrum. Över 300 personer deltog i evenemanget som inleddes med körsång av bandets kanske största hit Sinä lähdit pois.

En kör sjöng Ultra Bras Sinä lähdit pois i ett köpcentrum i Helsingfors på torsdagen och bandmedlemmarna möttes med applåder.

Comebacken går ut på både ny musik och en spelning på Olympiastadion den 23 augusti nästa år. Biljetterna släpps den 13 september.

Den första nya låten släpper Ultra Bra redan den 6 september.

Ultra Bra var ett enormt musik- och kulturfenomen i millennieskiftets Finland med sitt tolvmannaband, sina kännspaka låttexter på finska och otaliga hits. Musik- och kulturprofiler som Kerkko Koskinen, Vuokko Hovatta, Terhi Kokkonen och Joel Melasniemi hörde till bandet.

Även den gröna politikern Anni Sinnemäki var aktiv i Ultra Bra, hon skrev många av de mest kända låttexterna.

Bandet uppträdde senast år 2017 på slutsålda spelningar.