Lojo BB är ett i raden av populära mindre förlossningssjukhus som ska stängas med hänvisning till ekonomin.
Lojo BB kom att axla det legendariska Ekenäs BB:s roll som ett babyvänligt sjukhus, där de västnyländska mammorna också har kunnat få vård på svenska.
Nu ska ändå HUS-sammanslutningen, dit Lojo BB hör, spara 225 miljoner euro de kommande tre åren. Genom att lägga ner Lojo BB sparas 4 miljoner euro per år.
I framtiden ska förlossningarna i Nyland skötas på tre ställen: på Kvinnokliniken i Helsingfors, på Jorvs sjukhus i Esbo och på Hyvinge sjukhus.
Flera rättsprocesser pågår i frågan – de västnyländska mindre kommunerna har överklagat till förvaltningsdomstolen. Vårdarfacket Tehy säger att HUS har brutit mot samarbetslagen, och driver en process.
HUS-chefernas bonusar i tiotuseneurosklassen gör inte stämningen bättre.
Nyhetspodden tar upp den brännande frågan om Lojo BB i dagens avsnitt. I Nyhetspodden diskuterar Susanna Sjöstedt med barnmorskan Ronja Lindholm från Lojo BB, och Yle Västnylands reporter Helena von Alfthan.