Start

Stängningen av Lojo BB upprör – flera rättsprocesser är igång medan barnmorskor överväger Norge framför Esbo

HUS-chefernas bonusar får barnmorskan Ronja Lindholm att se rött. I Nyhetspodden förklarar hon varför Lojo BB borde vara kvar.

Ett litet barn som ligger i en vagn, med ett täcke uppdraget till näsan. Det så gott som nyfödda barnet sover. I nedre kanten av bilden Nyhetspoddens logo.
Lojo BB blir tredje i raden av mindre förlossningssjukhus som stänger i Nyland, efter att Ekenäs BB stängdes år 2010 och Borgå BB stängde år 2017. Bild: Kalle Niskala / Yle

Lojo BB är ett i raden av populära mindre förlossningssjukhus som ska stängas med hänvisning till ekonomin.

Lojo BB kom att axla det legendariska Ekenäs BB:s roll som ett babyvänligt sjukhus, där de västnyländska mammorna också har kunnat få vård på svenska.

Nu ska ändå HUS-sammanslutningen, dit Lojo BB hör, spara 225 miljoner euro de kommande tre åren. Genom att lägga ner Lojo BB sparas 4 miljoner euro per år.

I framtiden ska förlossningarna i Nyland skötas på tre ställen: på Kvinnokliniken i Helsingfors, på Jorvs sjukhus i Esbo och på Hyvinge sjukhus.

Flera rättsprocesser pågår i frågan – de västnyländska mindre kommunerna har överklagat till förvaltningsdomstolen. Vårdarfacket Tehy säger att HUS har brutit mot samarbetslagen, och driver en process.

HUS-chefernas bonusar i tiotuseneurosklassen gör inte stämningen bättre.

Nyhetspodden tar upp den brännande frågan om Lojo BB i dagens avsnitt. I Nyhetspodden diskuterar Susanna Sjöstedt med barnmorskan Ronja Lindholm från Lojo BB, och Yle Västnylands reporter Helena von Alfthan.