Start

”Man får tro på bättre skörd nästa år” – ännu en utmanande säsong för lantbrukarna

Spannmålsskörden är tröskad i så gott som hela landet, lite tidigare i år än normalt. Vädret har varit nyckfullt men den varma sensommaren och början på hösten hjälpte upp läget.

I hela landet blev skörden skaplig men den ligger ändå långt ifrån en toppskörd.

Inhemsk havre har det odlats mer av i år och det kommer att finnas mer havre för livsmedel i lager, men ställvis har den vuxit dåligt.

– Det blev ingen toppskörd, nej. Jämfört med de år jag tidigare odlat [havre] så blev det ungefär 60 procent av normalskörd hos mig, så jag var ganska missnöjd, konstaterar Mats Wikner, lantbruksföretagare i Kyrkslätt.

På gården i Porkala har han hunnit tröska spannmålen innan regnen kom.

– Priset har gått ned, så i många fall får man ju inga pengar heller för den där skörden. Jag hade en del som jag hade odlat på kontrakt så jag fick ett högre pris än vad det är nu för tillfället. Allt det jag säljer för dagens pris går på minus.

Lönar sig inte att så

Spannmålspriserna har sjunkit under hela skördeperioden. Det är ett stort problem för de odlare som inte ens fått sina kostnader täckta, utom till den del man avtalat om priset tidigare under odlingsperioden.

I stället för att gå med förlust då spannmålspriserna sjunker ska gården satsa bara på hö till försäljning.

– Nu går jag och funderar på nästa års havresådd, men jag tror jag lämnar den osådd eftersom priserna är så dåliga. Jag bygger en ny hötork och satsar hellre fullt på min vallproduktion.

Vallskörden blir foder till hästarna på gården och behövs nu då betesperioden tar slut. Kvar på åkern står solrosorna som är på försök för att få inhemskt fågelfrö.

För mångfaldens skull odlar man blommor på åkern till självplock.

– För bonden är det onödigt att satsa på något som går på minus, förklarar Wikner.

– Somliga har inget val, men jag kan välja bort det som går på förlust.

Nytt för i år på Wikners gård är hampan, vars frön pressas till olja eller växtprotein. Den är igen tillåten att odla i Finland.

Vädret nyckfullt

Vädret har varierat stort och ställt till det på många håll i landet. Ställvis drabbades Österbotten av regn som fällde säden och det för september varma vädret har i stället varit gynnsamt för skadeinsekter.

Av sädesslagen gav rågen en medelskörd, men veteskörden är delvis svag. Baljväxter som ärter gav en bra skörd.

I Kyrkslätt var det först alltför torrt i början av sommaren.

– Det har varierat väldigt lokalt i år, tycker Mats Wikner.

– Det är jättesvårt att hitta en pålitlig prognos, jag vet inte riktigt vad det beror på i dagens läge, undrar Wikner.

– Varken regn eller sol spår dom riktigt nu för tiden. Det vi märkt är att ett längre ihållande väder har blivit vanligare.

I hela landet blev spannmålsskörden på en nivå som är tillfredsställande, uppger man på lantbrukssällskapen, men kvaliteten varierar stort. Däremot så gynnade sensommarvärmen tröskningen.

– Bondens minne är jättekort, vi hoppas alltid på framtiden hos oss, skrattar Mats Wikner.

– Man får tro att man får bättre skörd nästa år, så man får hoppas att det kanske lyckas då.