Start

Helsingforsbor om sprejfärgen på Riksdagshuset: ”Inte rätt sätt att demonstrera”

Vi frågade förbipasserande Helsingforsbor vad de tycker om att Riksdagshusets pelare målades med röd färg.

Så här kommenterar tre förbipasserande Helsingforsbor miljöaktivisternas aktion vid Riksdagshuset.

Aktivister klottrade ner pelarna vid Riksdagshuset med blodröd färg för att demonstrera mot torvbrytning.

Många förbipasserande stannade vid platsen på förmiddagen för att fotografera och se på när den röda färgen tvättades bort från pelarna.

En av dem var Oona Vainio från Nordsjö. Hon kom till Riksdagshuset från sitt gymnasium Alppilan lukio där hon just hade haft en presentation i ämnet statskunskap.

Oona Vainio står framför Rimsdagshuset.
Oona Vainio har inte själv varit med i en demonstration. Hon säger ändå att Riksdagshuset är en bra plats för protester eftersom beslutsfattarna sitter där. Bild: Janne Lindroos / Yle

– Jag var på väg hem med spårvagnen förbi Riksdagshuset och såg när de tvättade bort klottret. Jag tycker inte det är så trevligt och förstår inte varför man måste kladda ner platser.

Spåren av demonstranternas klotter tvättas bort med högtryckstvätt från Riksdagshusets pelare.
Pelarna tvättades med högtryckstvätt på onsdagsförmiddagen. Bild: Janne Lindroos / Yle

Vainio säger ändå att demonstrationer som den här kan vara en sorts väckning för beslutsfattarna.

– Men jag tror inte det här leder till stora förändringar, säger hon.

Seija Milicevic framför en blomrabatt vid Riksdagshuset i Helsingfors.
Helsingforsbon Seija Milicevic säger att demonstrationer är okej, men att de måste vara fredliga. Bild: Janne Lindroos / Yle

Seija Milicevic kom från Musikhuset och skulle åka hem med bussen när hon hörde om demonstrationen mot torvbrytning.

– Jag gillar inte det att man smetar ner Riksdagshuset. Det är en värdefull byggnad och representerar vår statsledning och vårt demokratiskt valda parlament. Jag talar inte för torven, men kan inte acceptera det här.

”Kom som en överraskning”

Joona Juntunen studerar sång vid Sibelius-Akademin och skulle just till en operaövning i Musikhuset när han såg att Riksdagshuset målats med röd färg.

– Jag hörde kort om demonstrationen. Jag tycker inte om att man klottrar ner byggnader som representerar demokratin. Ett bättre sätt att protestera är en normal demonstration där man inte klottrar och man beter sig sakligt.

Joona Juntunen står framför Riksdagshuset.
Joona Juntunen säger att antisemitism är en fråga som kunde få honom att stå och demonstrera på Riksdagshusets trappor. Bild: Janne Lindroos / Yle

Juntunen säger att han själv inte är en aktiv demonstrant.

– Jag har inte sett liknande klotter här, det kom som en överraskning. Riksdagshuset är en vardaglig plats för demonstrationer, så budskapet kanske inte når beslutsfattarna. Jag förstår frustrationen i att försöka få sin röst hörd, men det här är inte rätt sätt.