Start

Åklagare yrkar på livstidsfängelse för mamman till barnet som svalt ihjäl

Rättegången mot den 40-åriga kvinnan som misstänks ha mördat sitt barn har nu inletts.

En kvinna iklädd en svart jacka sitter vid ett bord i Helsingfors tingsrätt, intill henne sitter hennes ombud.
Enligt polisen gav mamman inget skäl till dödsfallet i samband med förhören. Bild: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Åklagaren yrkar på livstids fängelse för en drygt 40 årig kvinna som står åtalad för mord på sitt barn. Hon ska också genomgå en sinnesundersökning. Rättegången inleddes på tisdagen i Helsingfors tingsrätt.

Det misstänkta mordet ska ha ägt rum i Nordsjö i slutet av maj eller i början av juni. Offret som var en under ett år gammal bebis avled på grund av undernäring och uttorkning.

Enligt åklagaren lämnades bebisen nästan helt och hållet utan näring, vilket ledde till en långsam och smärtsam död.

– Jag har svårt att föreställa mig ett grymmare sätt att dö på, än på grund av svält och på tumanhand tillsammans med sin vårdnadshavare, sa åklagaren i sitt öppningsanförande.

Kvinnan ska också ha skadat bebisen genom skakning.

Den mordmisstänkta bodde ensam med barnet. Det var också hon som ringde nödcentralen den 12 juni. Enligt åklagaren ska barnet ha varit grundfrisk, dödsfallet ska alltså helt och hållet ha berott på näringsbrist.

Före det tystnade i lägenheten hade grannarna märkt att barnet grät och de hade kontaktat nödcentralen. Enligt åklagaren tystnade barnet en vecka innan dödsfallet upptäcktes, orsaken ska ha varit att bebisens krafter började tryta.

Försvaret: ”Oavsiktligt”

Enligt försvaret gjorde mamman så gott hon kunde, men hon var utmattad och ångestfylld. Hon menar också att det sätt man vårdar barn på i hennes hemland har påverkat hur hon agerat i det här fallet.

Bebisens död var alltså inte avsiktlig enligt försvaret, därför kan det på sin höjd handla om dödsvållande.

Men om rätten ändå kommer fram till att det var avsiktligt så motsätter sig försvaret att det skulle handla om ett mord. Dödsfall i anslutning till födslar brukar behandlas som barnadråp. Den springande frågan i det här fallet är enligt försvaret hur länge efter en födsel lagparagrafen för barnadråp kan tillämpas.

Försvaret motsätter sig inte sinnesundersökningen.

Pappan på plats i tingsrätten

Härnäst ska bebisens pappa vittna, han hörs bakom lyckta dörrar. Enligt pappans representant deltog han i vården av barnet tills han och mamman separerade. Händelsen har varit traumatisk för honom. Han önskar att kvinnan döms för mord.

Tingsrätten kommer först att avgöra hur händelseförloppet har gått till. Sedan ges en mellandom och först därefter kommer mamman att genomgå en sinnesundersökning.

Källor: STT och Yle Uutiset