Efter flera vändningar backar regeringen till ruta ett: nikotinpåsar ska nu endast få säljas i två olika smaker, mint och mentol.
Man river alltså upp det föregående förslaget på sex tillåtna smaker, som en del av den nya tobakslagen som riksdagen godkände tidigare i oktober. Orsaken är uppståndelsen kring SFP:s agerande i frågan.
Ett syfte med lagen är att göra nikotinpåsarna mindre lockande för unga vuxna och minderåriga.
Yle Åboland frågade tre svenskspråkiga rektorer i Åboregionen om hur vanlig användningen av nikotinpåsar är bland deras elever är och hur de ser på den nya lagstiftningen.
Marianne Pärnänen: Förstår inte hur smakerna har så stor betydelse
– Vissa elever använder nikotinpåsar men inte mer än under tidigare år. Snarare är det vejpandet som har ökat bland eleverna, säger rektor Marianne Pärnänen vid Katedralskolans gymnasium i Åbo.
Pärnänen tycker att den stora uppmärksamheten på vilka smaker som borde tillåtas beträffande försäljningen av nikotinpåsarna är märklig.
– Jag förstår inte hur smakerna i sig skulle ha en så stor betydelse, om det nu sedan är två smaker eller tio som tillåts? Det är ju själva nikotinpåsarna och användningen som man borde komma åt.
Bob Karlsson: använda nikotinpåsar i ”roskisar” och på skolgården
Bob Karlsson, rektor vid Kimitoöns gymnasium, säger att han med jämna mellanrum stöter på använda nikotinpåsar ”i roskisar” och ute på skolgården.
– Men jag kan inte uppskatta hur många elever som använder.
Karlsson tycker att det är bra att nikotinpåsar jämställs med tobaksprodukter i den nya lagen.
– Det är nikotinet och nikotinberoendet man vill komma åt och då bör samma lagstiftning gälla.
Karlsson förundrar sig liksom Pärnänen över den starka fokuseringen på vilka smaker som bör tillåtas gällande nikotinpåsar.
– Jag tycker att det är lite roande att man i detalj vill skriva in i lagen vilka smaker som ska få tillverkas i landet. Men kanske vet de bättre än jag vad de håller på med.
Benjamin Kroksjö: färre smaker leder till mindre användning
En som tycker det är bra att antalet tillåtna smaker för nikotinpåsar begränsas är biträdande rektor Benjamin Kroksjö vid S:t Olofsskolans högstadium i Åbo.
– Vi ska inte ha hubbabubba eller mango, eller vilka alla smaker det nu finns. Jag vill tro att om vi har färre smaker, så blir de unga inte lika ofta långvariga användare av nikotinpåsar.
Kroksjö menar att användningen av nikotinpåsar inte förekommer i stor utsträckning vid S:t Olofsskolan.
– Men jag skulle ljuga om jag sade att vi inte stöter på dem ibland.
Alla tre rektorer betonar att skolornas ordningsregler förbjuder användningen av alla nikotinprodukter under skoltid.