Rosengård har hört till svensk damfotbolls giganter i åratal. Att man i fjol i egenskap av regerande mästare bara slutade på sjunde plats var därmed ett blytungt misslyckande.
Nu är man tillbaka på tronen – med besked. Minst sagt.
Titeln säkrades nämligen långt före dagens säsongsavslutning mot Djurgården. Segern i dag betyder att man vann 25 av 26 matcher med brutala 99–9 i målskillnad.
– I år har vi inte tagit något för givet. Vi firar varenda liten seger oavsett om det är match eller träning. Det ger energi, säger Ria Öling till Yle Urheilu.
– I fjol kändes det som att man hela tiden bar på en ryggsäck som vägde tio kilogram. Nu har det känts som att någon skulle ha lyft oss i luften.
Seger slutar
Vasabördiga Öling har spelat för klubben i fyra år och var en nyckelspelare under succésäsongen. Också Anni Hartikainen tillhör guldlaget, som vann med 3–0 i dagens avslutning.
– Jag har varit en viktig spelare för vårt lag. Jag har haft en stor roll, även om den varierat under säsongen. Det känns som att jag haft tränarens förtroende, tycker 30-åriga Öling, som vill leva i nuet:
– Min utmaning har varit att jag inte har kunnat njuta. Jag har alltid velat bli bättre, men nu ska man njuta av det vi uppnått tillsammans.
Dagens titelfest var känslosam i och med att ikonen Caroline Seger tackade för sig. 39-åringen hör till svensk damfotbolls största med sina 240 landskamper, två OS-silver och tre VM-brons.
– Visst är hon otrolig som spelare, men också som människa. Om någon i vårt lag blir felbehandlad så försöker hon göra sitt bästa för att hjälpa. Hon är en fantastisk människa.
Katariina Kosolas Häcken tog hand om silvret, medan bronsmedaljerna gick till Anna Tamminens och Eva Nyströms Hammarby. Finländarlaget KIF Örebro – med Sara Ikonen, Sanni Ojanen, Minea Lassas, Inka Sarjanoja och Viivi Ollonqvist i laget – degraderas.