Det är ett halvt år sedan Petra Tarjanne tog över Kino Olympia i Hangö. Hon har utvidgat verksamheten med ett kafé med utskänkningsrättigheter och ett litet bibliotek.
Under sommarmånaderna har Kino Olympia en uteservering som har varit uppskattad och det är även tillåtet att ta med sig sitt glas in i salongen under en del föreställningar.
– Det var många som väntade på att den möjligheten skulle finnas också här i Hangö som på många andra håll i Finland, berättar Tarjanne.
Kino Olympia är byggd år 1948 och inredningen är trogen biografens historia. Möblemanget och biljettluckan bjuder besökaren på en tidsresa 80 år tillbaka. I bortre hörnet står två bokhyllor intill en sittgrupp. Där finns såväl böcker som man får låna som sådana man får behålla.
– De som går på bio är kanske intresserade av filmer och då finns det möjligheten att läsa om sådana filmer vi inte visat här. Böckerna som man får plocka med sig har varit väldigt populära, det är många som kommer bara för böckerna, berättar Tarjanne.
Bokutbudet har alltså lockat besökare, men precis som många andra biografer kämpar Kino Olympia fortfarande med att få publik till filmföreställningarna.
– Det kunde vara lite livligare. Biograflivet har varit ganska tyst i hela landet efter corona, det finns mycket kvar att göra för att locka folk.
Förhoppningsvis kommer ändå Hangös 26:e filmfestivals digra utbud att dra till sig en och annan filmentusiast.
Årets festival pågår fram till söndag (17.11) och går under temat William Shakespeare och på programmet finns bland annat en ny kortfilm gjord av Hannaleena Hauru speciellt för Hangö filmfestival.
Det bjuds också på filmer baserade på Hamlet och som motvikt till de moderniserade Shakespearefilmatiseringarna finns en inspelning av Som ni vill ha det från The Globe Theatre i London. På söndag visas en dokumentär om den sovjetiska ockupationstiden av Hangö och efteråt bjuds det på diskussion med filmens regissör KJ Koski och historikern Tuomas Tepora.