Mikko Komulainen är ny direktör för Mellersta Österbottens välfärdsområde

Mellersta Österbottens nya välfärdsområdesdirektör heter Mikko Komulainen. Han fick 42 röster av 58.

Leende man i glasögon och kavaj står vid ett fönster.
Komulainen beskriver sig som positiv och mänsklig till sin karaktär och säger att han vill förstå helheten. Bild: Jakob Lillas / Yle

På måndagen valde välfärdsområdesfullmäktige i Mellersta Österbotten en ny direktör. Valet föll på Mikko Komulainen, som fick 42 röster av 58.

– Det känns väldigt bra, säger den nyvalda direktören.

Komulainen var tidigare direktör för Mellersta Nylands välfärdsområde, men sade upp sig i februari efter en förtroendekris. Han har också jobbat som välfärdsdirektör i Forssa och Lahtis.

– Jag tror att min långa erfarenhet från olika områden kommer att hjälpa till att hitta balans här i Soite, säger Komulainen.

Man med glasögon står i en talarstol.
Eftersom Komulainen fick över hälften av rösterna räckte det med en röstningsomgång. Bild: Jakob Lillas / Yle

Han ser ekonomin som den största utmaningen både inom välfärdsområdet och nationellt. Några konkreta lösningar på utmaningarna har han inte i det här skedet.

– Jag har haft jobbet i en halv timme, så jag måste titta på saken i lugn och ro och se vilka utmaningar vi har.

Komulainen ser fram emot att få börja sitt arbete och lära känna personalen och beslutsfattarna.

Komulainens mamma kommer ursprungligen från Jakobstad och hans pappa från Kajanaland. Själv är han född i Åbo. Nu bor han med sin familj i Lempäälä utanför Tammerfors.

När Komulainen inleder sitt arbete som direktör kommer familjen att stanna kvar i Birkaland, medan han själv för det mesta kommer att tillbringa veckorna i Karleby.

Starkt mandat

Sannfinländarnas fullmäktigeledamot Pia Sillanpää är nöjd över att processen nu har kommit i mål.

– Det är viktigt att vi fick en bra chef. Katja Virta har gjort ett jättebra arbete i nästan ett år nu.

Sillanpää är inne på sin första period som riksdagsledamot. Innan dess arbetade hon som barnmorska på centralsjukhuset i Karleby. Hon säger att välfärdsområdet nu måste titta framåt.

– Vi har tagit stora beslut om organisationsförnyelsen under sommaren. Nu har vi mycket arbete att göra, så vi sätter igång.

Kvinna i kavaj står i en foajé.
Pia Sillanpää (Sannf) säger att det är viktigt att hålla kvar förlossningsvården i Karleby. Bild: Jakob Lillas / Yle

Också SFP-gruppens ordförande Mats Brandt är nöjd över valet.

– Vi hade två starka kandidater att välja mellan, och personen som blev vald fick ett starkt mandat av fullmäktige. Jag ser med framåt med tillförsikt.

Innan själva valet meddelade Samlingspartiets, Centerns och SDP:s grupper i välfärdsområdesfullmäktige att de kommer att ge sitt fulla stöd till den person som väljs. Det här ser Brandt som hoppingivande.

Enligt Brandt är de tre viktigaste sakerna för välfärdsområdet just nu intressebevakningen, att man får ekonomin i balans och att personal och beslutsfattare får arbetsro.

Processen fick tas om

Den andra kandidaten som var med på slutrakan var Juha Tiainen. Han fick 14 röster. Två röster förkastades.

De båda slutkandidaterna kallades till en aftonskola där de presenterade sig för välfärdsområdesfullmäktige i slutet av oktober. Innan det hade de genomgått en arbetsintervju och en lämplighetsbedömning.

Tiainen har varit med i racet sedan den första ansökningsomgången i somras, och var redan då en av två slutliga kandidater.

Personer sitter i ett auditorium.
Tjänsten som välfärdsområdesdirektör söktes av totalt 18 personer. Bild: Jakob Lillas / Yle

I augusti kom det fram att Tiainens motkandidat Juhani Paavola inte hade varit öppen med tidigare anställningar och dessutom sökte tjänsten under ett annat namn. Välfärdsområdet valde då att förlänga ansökningstiden.

Totalt har tjänsten sökts av 18 personer. Av dem drog åtta tillbaka sin ansökan, medan en inte uppfyllde ansökningskriterierna.

Den förra direktören Minna Korkiakoski-Västi lämnade sin post i våras i den förtroendekris som uppstod efter att välfärdsområdets underskott blev betydligt större än förväntat. Sedan dess har direktörsjobbet skötts av chefsöverläkaren Katja Virta.