Maria Nyström är sjukskötare och bor i Karis med sina två barn. Hon jobbar både på jouren på Jorvs sjukhus i Esbo och på jourhjälpen på Raseborgs sjukhus i Ekenäs.
Nyström följer spänt med läget inom HUS trots att hon inte torde beröras av samarbetsförhandlingarna.
Orsaken till att Maria Nyström inte omfattas av samarbetsförhandlingarna är att hon jobbade på Raseborgs sjukhus jour i Ekenäs där det genomfördes samarbetsförhandlingar tidigare i år.
De förhandlingarna hölls eftersom jouren vid Raseborgs sjukhus övergår från HUS till Västra Nylands välfärdsområde den 1 januari 2025.
Det känns ju jävligt och fel
Maria Nyström om att läsa om beslut om sin arbetsplats i media i stället för att HUS informerar personalen först
Nyström vågar ändå inte dra en suck av lättnad.
– Jag borde vara säker på mitt jobb, men det har visat sig att HUS inte är en pålitlig arbetsgivare, så jag tror inte på något innan jag vet hur det blir.
– Även om jag skulle sitta säkert på mitt jobb, så känns situationen otäck med tanke på hur personalen blivit behandlad.
Maria Nyström är skeptisk till sin arbetsgivare eftersom hon anser att informationsgången från HUS ledning till arbetstagarna är dålig.
– Då jag tänker på hur det var på sjukhusen i Lojo och Raseborg så fick vi ju information om vad som händer via Yle. Det känns ju jävligt och fel. Jag är ingen chef, men jag tänker att det inte borde vara svårt att ordna ett möte för personalen innan man informerar media.
Det Maria Nyström syftar på här är strejken våren 2022 då hon jobbade på Lojo sjukhus. Då strejkade 25 000 vårdanställda i sex sjukvårdsdistrikt för att få högre lön och bättre arbetsvillkor.
Nyström upplevde att situationen på Lojo sjukhus var osäker och det var svårt att få information om arbetsplatsen var kvar eller inte efter strejken, så hon beslöt sig för att söka jobb på Raseborgs sjukhus.
Där började hon jobba på jouren sommaren 2022, men så beslöt politikerna att jouren inte ska skötas av HUS utan av Västra Nylands välfärdsområde.
Nyström vill av personliga skäl inte jobba för välfärdsområdet, så efter många om och men blev det sedan klart att hon jobbar 60 procent på jouren på Jorvs sjukhus i Esbo och 40 procent på jourhjälpen i Raseborgs sjukhus. På jourhjälpen svarar de som ger råd i vårdfrågor då du ringer 116 117.
På väg utomlands
Enligt fackförbunden Tehy och JHL har HUS planer på att säga upp 800 personer. Maria Nyström säger att hon har svårt att se hur vården ska bli bättre efter det.
– Då talar jag inte bara om vården inom HUS, utan i hela landet. Det är mycket sjukfrånvaro på Jorvs sjukhus och på jourhjälpen för tillfället. Det är så pass lite folk att jag inte blev ordentligt introducerad till mina nya jobb, utan sattes meddetsamma in i arbetslistan som en bland personalen.
Jag förstår inte hur arbetsgivaren kan behandla dem så här
Maria Nyström om personalen på Lojo bb som stängs
Maria Nyström har bestämt sig för att skaffa legitimation för att kunna jobba i de andra nordiska länderna om det behövs.
– Det känns inte bra att jobba mot de egna etiska principerna. Man känner sig som en jättedålig människa då man kommer hem från jobbet och vet att man inte kunnat ge patienterna den vård de behöver.
Rekommenderar inte HUS som arbetsplats
Maria Nyström säger att hon tyvärr inte kan rekommendera HUS vårdenheter som arbetsplats.
– Jag hoppas att HUS får upp ögonen när jag säger så. I våras frågade vi hur HUS skulle säkerställa vårt mentala välmående då vi samarbetsförhandlade på Raseborgs sjukhus, men vi fick aldrig något svar.
– Jag tror inte att HUS funderar på det nu heller då man ser hur fruktansvärt de som jobbar på Lojo bb behandlas. Jag förstår inte hur arbetsgivaren kan behandla dem så här, det ger ingen bra bild utåt.