Bokbussen i Lovisa skrotades – biblioteket får låna buss av Kotka

Lovisa stad har varit utan bokbuss under hösten. Nu får byarna snart besök igen då Kotka lånar ut en äldre buss för två år.

I september meddelade Lovisa stad att bokbussen har skadats och tagits ur bruk. Istället för att repareras fattade försäkringsbolaget beslutet om att bussen löses in.

I onsdags (4.12) var ärendet uppe för kännedom i kultur- och fritidsnämnden och ordförande Thomas Rosenberg (SFP) summerar höstens händelseförlopp så här:

– Försäkringsbolaget beslöt att bokbussen ska lösas in och det ledde till att staden stod utan buss.

Rosenberg säger att staden ersatts för den skadade bussen, och att det i investeringsplanen finns medel reserverade för en ny bokbuss men först om några år.

– Nu fick vi ändå besked om att vi får låna en buss av Kotka stad för två år. De har skaffat en ny bokbuss, så den här är säkert lite äldre men rullar.

Trots att böckerna som fanns i bokbussen har ersatts är Thomas Rosenberg kritisk till hur försäkringsbolaget har hanterat skadeärendet.

– Jag tycker de har varit långsamma. När bussen stod för reparation förbjöds personalen att plocka ihop de böcker som fanns kvar. Många hade fallit på golvet och fick fuktskador. Hälften av böckerna, cirka 1 500 stycken, måste makuleras.