Åbo Akademi slutar med fysiska betyg: ”Det betydde mycket att få betyget i handen”

Från och med årsskiftet kommer alla examensintyg vid Åbo Akademi att bli elektroniska. Detta innebär att för framtidens examinander är den röda mappen ett minne blott.

En ung kvinna håller i hennes slutexamensbetyg. Betyget är en röd mapp med Åbo Akademis logo skrivet i guldtext och texten "examensbetyg".
För många har den röda mappen med examensintyget ett stort symboliskt värde. Bild: Ellen Bos / Yle

Från och med den 1 januari 2025 kommer Åbo Akademi att övergå till elektroniska betyg istället för fysiska betyg. Det betyder att de som tar examen från och med årsskiftet endast kommer att få sitt betyg skickat åt sig som en PDF-fil.

Cecilia Dahl tog sin diplomingenjörsexamen förra året och var en av de sista som fick ett fysiskt betyg i en röd mapp när hon tog sin examen.

– Det betydde mycket att få betyget i handen på betygsutdelningen. Då kändes det viktigt och jag var stolt över vad jag hade presterat, säger Dahl.

En ung kvinna tittar på sitt examensbetyg som hon har i handen. Betyget är i form av en röd mapp, där det med guldtext står "examensbetyg" och Åbo Akademis logo syns även.
För Cecilia Dahl har mappen i sig inte så stort symboliskt värde i sig, men att få ett fysiskt betyg under dimissionen kändes viktigt. Bild: Ellen Bos / Yle

Tror du att det hade känts annorlunda att få ditt betyg elektroniskt istället?

– För mig skulle det nog ha varit en stor skillnad, det kändes jätteviktigt att få det i handen. Men en hel del av mina vänner kunde inte delta på betygsutdelningen och de fick betyget på posten, så för dem hade det kanske inte varit så stor skillnad om de hade fått det elektroniskt eller som ett fysiskt betyg, säger Dahl.

– Jag kan förstå Åbo Akademis poäng att de vill spara, de sparar ju in på postkostnader när de inte längre behöver posta betygen, säger Dahl.

Alla vill ju ha den röda mappen.

Anna Lipkin, cellbiologi studerande

Anna Lipkin planerar att ta sin examen i cellbiologi år 2026, och kommer också vara en av de som inte får ett fysiskt betyg.

– Såklart blev jag besviken när jag hörde att vi inte skulle få fysiska betyget. Jag tänkte att det är något som hör till, alla vill ju ha den röda mappen, säger Lipkin.

En ung kvinna med blondt hår iklädd vinterrock med en rödrutig halsduk står vänd mot kameran och ler.
Anna Lipkin tycker att ett fysiskt betyg hör till när man avslutar sina examensstudier. Bild: Ellen Bos / Yle

– Jag har hört att många studiekompisar är besvikna över beslutet. Det fysiska betyget visar att man tagit sin magisterexamen, säger Lipkin.

Skulle du betala för att få fysiska betyget, ifall att det var en möjlighet?

– Ja absolut, det skulle jag göra. Jag har hört många andra som har sagt samma sak, säger Lipkin.

Det fysiska betyget blir som ett fint minne av sin studietid.

Artturi Porko

Moa Cavén och Artturi Porko tar sin examen i ekonomi våren 2025. De blir alltså bland de första som tar sin examen utan det fysiska betyget. Både Cavén och Porko blev besvikna när de hörde nyheten.

Jag tycker inte om förändringen. Det har ett stort symboliskt värde att få det fysiskt, säger Moa Cavén.

– Jag tycker också det är synd. Jag är så pass gammalmodig att jag skulle ha velat ha ett fysiskt betyg, instämmer Artturi Porko.

Både Cavén och Porko är ense om att de skulle köpa den röda mappen ifall att det fanns en sådan möjlighet, så länge som det inte rör sig om orimliga summor.

En ung man och en ung kvinna sitter bredvid varandra vid ett bord med sina laptops framför dem. De tittar båda ner på skärmarna.
Artturi Porko och Moa Cavén var båda besvikna över nyheten att examensbetygen övergår till elektronisk version. Bild: Ellen Bos / Yle

Om de hade fått välja mellan ett fysiskt betyg och ett elektroniskt betyg hade de båda valt det fysiska.

– Speciellt under betygsutdelningen tror jag det har en stor betydelse för många. Det fysiska betyget var som ett fint minne av studietiden, säger Porko.

– Ett bra alternativ skulle vara att man fick välja mellan ett fysiskt eller elektroniskt betyg. Men jag förstår Åbo Akademis synvinkel och att det är en kostnadsfråga, men jag önskar att det skulle finnas andra alternativ, säger Cavén.

Förändringen är inte en sparåtgärd

Många har trott att övergången till elektroniska betyg beror på sparåtgärder, men så är inte fallet. Gurli-Maria Gardberg, områdeschef för utbildningsservice vid Åbo Akademi, menar att förändringen är en naturlig utveckling.

– Det har att göra med samhället överlag i dag, och att flera behöver elektroniska intyg när de söker jobb. Arbetsansökningsprocessen nuförtiden är långt elektronisk och vi vet att det finns en stor efterfrågan på elektroniska betyg. De är dessutom säkrare och svårare att förfalska, säger Gurli-Maria Gardberg.

Åbo Akademi är inte först ute med förändringen, utan är egentligen bland de sista högskolorna i landet att övergå till elektroniska betyg. Turun Yliopisto har sedan tidigare övergått till elektroniska betyg och under 2025 kommer även Helsingfors Universitet och Aalto Universitet att göra samma förändring.

Av de högskolor som redan övergått till elektroniska betyg är det ingen som vill återgå till fysiska betyg.

Gurli-Maria Gardberg

Gardberg känner till att många studerande är besvikna över att de inte kommer att få den röda mappen med betyget.

– Det var lite överraskande för mig att den här röda mappen betyder så mycket, säger Gardberg.

När betyget övergår till elektronisk form innebär det att originalbetyget blir elektroniskt och att det finns direkt tillgängligt på både svenska och engelska. Studeranden kan fortsättningsvis printa ut betyget själva eller be om en utskriven version, men det kommer då att vara en kopia och inte ett officiellt examensintyg.

Betygsutdelningen försvinner inte

Gurli-Maria Gardberg tror inte att det elektroniska examensintyget kommer att vara mindre värt, utan att det tvärtom kommer att vara lättare för utexaminerade att använda sig av i framtiden.

– Vi har ännu inte fattat några beslut kring hur examen ska firas. Självklart kommer den att firas och vi vill tillmötesgå studeranden och se till att tributerna finns kvar och att det ska kännas tillräckligt festligt, säger Gardberg.

En kvinna med kortklippt hår och glasögon, iklädd en beige tröja står tittar leendes in i kameran.
Gurli-Maria Gardberg tror att det elektroniska examensbetyget kommer att vara mera användbart, då det automatiskt är översatt till engelska och är i elektroniskt format. Bild: Ellen Bos / Yle

Tidigare har studerande själva varit tvungna att översätta sina betyg till engelska och att skanna betygen för att få dem elektroniska.

– Det är en stor fördel att de är elektroniska. Då är det möjligt att översätta dem direkt, eftersom man inte längre är beroende av att intyget ska rymmas på ett hopvikbart papper utan man kan lägga till flera delar, säger Gardberg.

En del studerande säger att de är beredda att köpa den röda mappen för dess symboliska värde, är det något ni har funderat på?

– Ja, det har vi funderat på. Det är bra att det kommer fram att studerande vill ha kvar mappen, och vi utreder att exempelvis ha den i webbshoppen som ett alternativ, säger Gardberg.

– Vi har fått höra från de högskolorna som redan övergått till elektroniskt betyg att ingen vill återgå till fysiska versioner. Många kanske inledningsvis tänker att de vill ha en mapp med betyget, men snabbt har man insett hur användbart det elektroniska betyget är, säger Gardberg.