Finskspråkiga elever och lärare har upplevt frustration över olika tolkningar av ordningsregler i lärcentret Brava i Pargas, rapporterade Yle Åboland för en dryg vecka sedan.
Diskussionen om ordningsreglerna är inte helt obekant för abiturienterna Vilma Sirén och Isak Åberg vid Pargas svenska gymnasium.
– Det finns mer förtroende hos oss mellan lärarna och eleverna, vi diskuterar mycket med våra lärare, säger Sirén.
– Finska sidan är lite striktare med sina regler. Vi följer ju samma regler men våra lärare kommenterar inte varje gång man gör något fel. Men om de exempelvis ser oss ha en energidryck på lektionen så säger de ju till, säger Åberg.
Vid lärcentret Brava finns fyra skolor under ett och samma tak: svenskspråkiga Sarlinska skolan och finskspråkiga Paraisten seudun koulu för årskurs 7–9 samt gymnasierna Pargas svenska gymnasium och Paraisten lukio. I våras beslutade man om gemensamma ordningsregler för skolorna och kom fram till att reglerna skulle gälla alla.
Allt kanske inte fungerar jättebra mellan gymnasierna, men det är något som lärarna och rektorerna måste diskutera sinsemellan.
Vilma Sirén, abiturient vid Pargas svenska gymnasium
Frågan om att reglerna tolkas olika aktualiserades då den finskspråkiga och den svenskspråkiga sektionen vid nämnden för fostran och utbildning i Pargas behandlade ordningsreglerna vid Brava tidigare i december.
Den finska sektionen utvärderade bland annat hur väl de befintliga ordningsreglerna fungerat. I samband med det togs det bland annat upp att lärarna vid Paraisten lukio upplever att lärarna vid Pargas svenska gymnasium tolkar ordningsreglerna annorlunda än sina finska kolleger, vilket skapar konfliktsituationer.
Det samma noterades på högstadienivå, där sektionen tog upp att ”lärarnas agerande inte är enhetligt i Sarlinska skolan och Paraisten seudun koulu då en elev missköter sig eller inte följer ordningsreglerna”.
Diskussionen upplevs komma från ingenstans
Både Vilma Sirén och Isak Åberg upplever att debatten om skolornas ordningsregler kommer ur ingenstans och att problemet inte känns så stort för de svenska gymnasieeleverna.
Har ni diskuterat det här ämnet med de finska eleverna?
– Nej inte egentligen, varken med eleverna eller de finska lärarna, säger Åberg.
Sirén och Åberg berättar att Yle Åbolands artikel om ordningsreglerna tidigare i december direkt blev ett stort samtalsämne i skolan, bland både elever och lärare.
Upplever ni att de här ordningsreglerna tillämpas olika?
– Jag upplever inte att jag har hört om problem med reglerna förrän det kom ut i medierna, säger Sirén.
– Jag har gått runt med en energidryck och då har finska lärare sagt till åt mig, och då har jag tänkt ”varför ska jag lyssna på de finska lärarna när jag går i svenska gymnasiet?”, säger Åberg.
Åberg upplever att lärarna från svenska och finska gymnasiet borde tala sinsemellan om vem som får säga vad till vilka elever.
– Är det någon man borde lyssna på är det ju den egna skolans lärare, fortsätter Åberg.
Energidryckerna väcker mest diskussion
Innan de gemensamma ordningsreglerna infördes fanns det inget som förbjöd gymnasieeleverna från att dricka energidrycker i skolan. I och med att de nya reglerna skulle gälla alla fyra skolor och därmed både högstadieelever och gymnasieelever valdes en striktare linje även för gymnasieeleverna när det gäller energidryckerna.
– Vi har inte hört desto mera om ordningsreglerna och trivselreglerna, utan mest bara om energidryckerna. Men vi är ju myndiga och går i gymnasiet så man kan inte förbjuda sådant som inte är förbjudet i lagen, vilket vår rektor och lärare också påmint oss om, säger Sirén.
– När reglerna kom var vi ganska sura. Vi hade redan gått två år i gymnasiet utan att det var problem med energidryckerna och så kom det nya regler. Vi funderade mycket på hur högstadiets regler ska kunna fungera med våra regler, säger Åberg.
Eleverna önskar intern diskussion
Att det ska vara trivsamt och bra stämning mellan skolorna och mellan elever och lärare är något som eleverna önskar. Både Åberg och Sirén påpekar att det är viktigt att komma ihåg att Pargas svenska gymnasium och Paraisten lukio är olika skolor.
– Allt kanske inte fungerar jättebra mellan gymnasierna men det är något som lärarna och rektorerna måste diskutera sinsemellan, så att det inte blir större kalabalik på sociala medier, säger Sirén.
Det kanske redan har blivit sämre stämning mellan Pargas svenska gymnasium och Paraisten lukio.
Vilma Sirén
Åberg och Sirén oroar sig för att stämningen i Brava blir sämre efter att diskussionen om ordningsreglerna blossade upp. De oroar sig också för att de finska eleverna ska känna sig frustrerade över att de svenska eleverna inte behöver följa reglerna lika strängt.
– Det kanske redan har blivit sämre stämning mellan Pargas svenska gymnasium och Paraisten lukio, ifall de nu känner starkare att vi har det slappare än vad de har det, säger Sirén.
Hon vill att eleverna i Brava ska ha en god anda och hon upplever att tvisten om ordningsreglerna blivit ett större problem än vad det borde ha blivit.
Yle Åboland försökte också intervjua elever i de finska skolorna i lärcentret Brava men Pargas stad vill inte att skolornas elever eller personal kommenterar ärendet ytterligare.