Start

Jultrafiken kommit i gång lugnt, men dåligt väglag kan ställa till det

Jultrafiken väntas bli livligast på lördag. Torsdagens olycka i Rovaniemi var en beklaglig påminnelse om hur det kan gå i dåligt väglag.

Sini Vänskä sitter i en bil.
Esbobon Sini Vänskä är på väg till Ruka och stannade i Mäntsälä på riksväg 4. Hittills har färden förlöpt väl. Olyckan i Rovaniemi var sorglig och det gäller för alla att vara försiktiga i trafiken, kommenterar hon. Bild: Anders Karlsson / Yle

Jultrafiken har kommit i gång på vägarna runtom i landet. I år fördelas trafiken över än längre tid än vanligt då julhelgerna infaller mitt i veckan.

Enligt Fintraffics trafiklägeskarta har största delen av vägtrafiken tillsvidare löpt väl på huvudvägarna.

Väglaget är dåligt i norra och mellersta Finland på grund av att det faller snö och snöblandat regn, och vägytorna är hala.

Livligast väntas trafiken bli på lördag. De största flaskhalsarna är riksväg 4 mellan Helsingfors och Jyväskylä och riksväg 5 mellan Lusi och Heinola. Det väntas också bli mycket trafik på riksväg 4 omkring Uleåborg och riksväg 5 omkring Kuopio.

– Jultrafiken fördelas över flera dagar, vilket klart minskar köbildningen. När man planerar sin egen resa lönar det sig dock att komma ihåg att trafiken under julen påverkas mest av det rådande väglaget och vädret. Man bör kontrollera dessa på förhand, i synnerhet när man reser långa sträckor, säger enhetschef Eero Sauramäki vid Fintraffics vägtrafikcentral.

Det snöade ymnigt på olycksplatsen i Rovaniemi

Det har utlovats betydligt mer trafik än vanligt till turistmålen i Lappland. Samtidigt kommer väglaget att vara dåligt en stor del av helgen.

Torsdagens olycka i Rovaniemi, där två personer omkom efter att en buss krockade med en skåpbil, var en beklaglig påminnelse om farorna i trafiken.

Hela 37 personer var inblandade i olyckan som skedde på vägen mot Pello, cirka 25 kilometer från Rovaniemi centrum. Det snöade ymnigt på vägavsnittet då olyckan inträffade.

Skåpbilens förare och en av passagerarna omkom på olycksplatsen.

Olycka på Pellovägen.
En buss och en skåpbil krockade i dåligt väder i Rovaniemi med ödesdigra följder. Bild: Jouni Porsanger / Lehtikuva

De flesta kör gärna försiktigt och håller avstånden

I princip förhåller sig finländarna vettigt till helgkörandet, visar Fintraffics enkät om jultrafiken.

87 procent tycker att det är viktigt eller mycket viktigt att föraren under färden enbart koncentrerar sig på körandet. 80 procent tycker att tillräckliga säkerhetsavstånd är viktiga eller mycket viktiga.

Dålig sikt genom en vindruta på en bil.
Fukt stiger lätt upp från vägytan och försvårar sikten. Det gäller att fylla på spolarvätska i god tid. Bild: Anders Karlsson / Yle

Tre av fyra tycker att man inte ska göra omkörningar i onödan.

Fintraffic understryker att föraren alltid ska vara utvilad då hen beger sig ut i trafiken.

Returtrafikens livligaste dag är annandag jul, den 26 december.