Start

Polisen hittade över 100 hundar i en skåpbil – hälften behövde avlivas

Polisen i Östra Finland har gripit tre personer misstänkta för grovt djurskyddsbrott efter att ett hundratal hundar hittades i dåligt skick i en skåpbils lastutrymme.

En polisbil fotad i närbild med polisens vapen i fokus.
Polisen utreder nu varifrån hundarna hade kommit och vart de var på väg, meddelar polisinrättningen i Östra Finland. Bild: Heli Kaski / Yle

Polisen kom på nyårsafton över en skåpbil som hade över hundra hundar i lastutrymmet.

Det var en polispatrull i Nurmes i Norra Karelen som stoppade skåpbilen och upptäckte hundarna.

Ungefär hälften av hundarna var så illa medtagna att man var tvungen att avliva dem, efter att en veterinär hade granskat djuren. En del av hundarna ska enligt polisen ha varit valpar.

Polisinrättningen i Östra Finland har gripit tre kvinnor i samband med fallet.

Kvinnorna är tyska medborgare och misstänks för grovt djurskyddsbrott. Samtidigt utreder polisen om fallet har internationella kopplingar på något sätt.

Polisen har inlett sin förundersökning och försöker klargöra hundarnas ursprung och vart de var på väg.