Polisen kom på nyårsafton över en skåpbil som hade över hundra hundar i lastutrymmet.
Det var en polispatrull i Nurmes i Norra Karelen som stoppade skåpbilen och upptäckte hundarna.
Ungefär hälften av hundarna var så illa medtagna att man var tvungen att avliva dem, efter att en veterinär hade granskat djuren. En del av hundarna ska enligt polisen ha varit valpar.
Polisinrättningen i Östra Finland har gripit tre kvinnor i samband med fallet.
Kvinnorna är tyska medborgare och misstänks för grovt djurskyddsbrott. Samtidigt utreder polisen om fallet har internationella kopplingar på något sätt.
Polisen har inlett sin förundersökning och försöker klargöra hundarnas ursprung och vart de var på väg.