Om man vill träna på gym kan man vanligtvis välja att träna självständigt eller med en personlig tränare. Dessutom kan gymmedlemmar delta i olika gruppträningar.
Gruppträningar kan kännas som ett mer tilldragande alternativ om man inte är säker på vad man ska göra på gymmet. Det finns ändå risker med att träna med dålig teknik.
– Om man inte har rätt teknik så får man kanske inte det resultat man vill, men man kan också åstadkomma smärtor eller spänningar i kroppen, säger fysioterapeut Kaisa Ylimys.
Därför måste gruppinstruktörer alltid hålla ett öga på deltagarna.
– Instruktörer har ett stort ansvar att se om något inte går som man hade tänkt sig och sedan den vägen hjälpa till. Då kan man säga till deltagare att det här kan du tänka på.
Man kan på flera sätt kommunicera till någon att hen tränar med dålig teknik.
– På cirkelträning är det lätt, då kan man gå fram och säga att gör så här. Men när man står framför alla så kan man försöka få ögonkontakt eller säga allmänt att alla kollar sina armbågar så att ingen känner sig utpekad, säger gruppinstruktör, personal trainer och kostrådgivare Heidi Jormanainen.
Jormanainen har dragit gruppträningar i flera år.
– Jag drar lite allt: Bodypump, bodybalance, cykling och cirkelträning.
I cirkelträning visar Jormanainen alla övningar först.
– Sedan går jag runt och hjälper och peppar.
Bodypump och bodybalance är två av flera färdiga träningskoncept som ett företag erbjuder. Jormanainen har gått företagets utbildning för att få använda sig av deras träningsprogram.
– Det är lättare när det är uttänkta koncept och färdig musik. Det kräver inte lika mycket av ledare, man måste bara lära sig programmet utantill.
– När man gör egna upplägg så måste man själv fundera ut övningar och musik.
Att stå framför alla och enbart visa och berätta fungerar i de flesta fall.
– Bara man visar och förklarar tydligt, säger Jormanainen.
Finns inte ett rätt sätt att leda en gruppträning
Kaisa Ylimys har varit fysioterapeut i snart 25 år och jobbar med både människor och djur i hela västra Nyland. Hon drar även lugna gruppträningar, såsom pilates.
Ylimys ser både fördelar och nackdelar med att instruera bland deltagare.
– Vi har ju alla svagheter och med individuell instruktion så kan man ge personlig respons till deltagarna.
– En nackdel är att jag stannar lite för länge hos samma person. Då kan det bli så att de andra är tvungna att göra någon rörelse längre än planerat. En annan nackdel är att man inte alltid ge individuell handledning åt alla.
Det finns ändå inte ett rätt sätt att dra en gruppträning.
– Emellanåt måste man vara framför så att gruppen hänger med, men människor borde också ha kunskap att fortsätta övningen utan att det är någon framför. Då finns det möjlighet att gå bland deltagarna och ge individuella instruktioner.
Om gruppen har olika erfarenhetsnivåer så brukar Ylimys vägleda enligt de mindre erfarnas behov.
– De som är bättre klarar sig utan mina instruktioner och de kan alltid lägga lite mera vikt.
– Man kan också ha olika variationer av samma övning.
Gruppträning har sina fördelar
Gruppträning kan vara ett lockande sätt att träna om man har dålig motivation.
– Det är också lätt att komma till en gruppträning där instruktören säger att ”det gör vi nu”; man behöver inte tänka själv. Man kanske pressar lite extra, säger Heidi Jormanainen.
Kaisa Ylimys ser också positivt på gruppträning.
– Människor är rädda för att göra fel, men om det finns fler människor som gör samma sak så känns det inte som att instruktören stirrar på just dig.
Under gruppträningar kan deltagarna lära sig nya övningar som de kan göra på egen hand.
– Man får också bättre kroppskontroll när någon säger vad du ska göra, säger Jormanainen.
Om du misstänker att du tränar med dålig teknik kan du be en professionell om hjälp, tipsar Ylimys.
– Det måste nästan vara en utomstående som tittar för att det är svårt att se det själv. Tips nummer två är spegel: du får feedback när du tittar på dig själv.