Ristomatti Hakola tog skiathlonguld – Ville Ahonen slog Remi Lindholm i bronskampen

FM-helgen i Imatra blev framgångsrik för Ristomatti Hakola som tog tre guld på tre dagar. I skiathlon spurtade han hem guldet framför näsan på Miro Karppanen.

I herrarnas FM-skiathlon på 10+10 kilometer var sex åkare med i segerstriden då 16 av 20 kilometer hade åkts.

Det handlade om Miro Karppanen, Remi Lindholm, Ristomatti Hakola, Petteri Koivisto, Lauri Lepistö och Ville Ahonen.

Allt avgjordes på den sista kilometern där Hakola och Karppanen försökte skaka av sig de övriga. Lindholm orkade inledningsvis hänga på duon men tvingades släppa på slutet.

Hakola spurtade sedan i mål före tvåan Karppanen.

– Jag drog ganska mycket under den klassiska delen. Det resulterade i att fristilsdelen blev tung, säger Hakola i Yles intervju.

”Det finns alltid utrymme för en vurpa”, sa Ristomatti Hakola efter tävlingen

Silvermedaljören Karppanen säger att han är oerhört nöjd med veckoslutet.

– Jag kunde ana var Hakola försöker avgöra, men klarade inte riktigt av att svara på det.

Hakola tog sitt tredje FM-guld på tre dagar. I fredags blev det ett guld i lagsprint och i lördags vann han den klassiska milen.

– I går kändes det bra och också i fredags. Dagens känsla var inte lika bra, säger Hakola.

Ville Ahonen besegrade Remi Lindholm

I kampen om bronset var Ville Ahonen starkare än Remi Lindholm. Lindholm skakade på huvudet då han korsade mållinjen.

En belåten Ahonen lät överraskad i bronsintervjun.

– Jag släppte lite i stigningarna. Jag hade hala skidor och kunde åka i fatt i nedförsbackarna, säger Ahonen.

– Före avgörandet sjönk tempot i täten och det gynnade mig. Jag vet inte var jag hittade krafter på slutet.

En tänkbar medaljör, Joni Mäki, var långt efter då han kastade in handduken efter cirka 8 kilometer.

– Det fungerade inte och kändes inte bra. Jag hade inget att vinna på att fortsätta, säger Mäki.