Start

Öjaelever belönas om de lyckas spara energi – hållbarhet numera centralt i undervisningen

Miljötänk och sparande genomsyrar utbildningen i den nya läroplanen. I Öja tar man ett steg längre, genom att vara pilotskola som ska belönas för resurssparande.

Två barn står med en vuxen framför en upplyst bild om energisparande.
Öjaeleverna Elliot Sundberg och Miriam Slotte ska hjälpa kommunen att spara resurser under rektor Jussi Roikos ledning. För det kan skolan belönas ekonomiskt. Bild: Mårten Wallendahl / Yle

När eleverna i Öja skola börjar ställa sig för sommarlov, kan en annorlunda skoldag behövas. På tisdagen ordnas en temadag kring sparande och effektivitet. Skolan deltar i ett pilotprojekt, i syfte att bli mera hållbara och spara resurser.

– Vi blev väl valda för att det är en tillräckligt gammal skola. Det finns inte alltför mycket teknik här som stöder. Men vi kan som människor påverka hur vi förbrukar el och resurser här i skolan, säger Jussi Roiko, som är rektor i skolan.

Temadagen är en av de programpunkter som ordnas under skolåret, för att både lära eleverna ett mera hållbart tankesätt, men också spara på kommunens resurser.

– Vi har två grupper idag. Den ena funderar på matsvinn, gör lite planscher kring hur matsvinn påverkar förbrukning och energi. Den andra gruppen har mer teoretiskt perspektiv på hur skolan tänker på hållbarhet och energisparande, säger Roiko.

Hälften av det man sparar ges tillbaka som belöning

Karleby stad valde Hakalax daghem och Öja skola för pilotprojektet, baserat på 50/50-modellen. Hälften av det man lyckas spara, ges tillbaka till enheterna som belöning. Syftet är att minska förbrukningen av el, värme och vatten, samtidigt som trivseln består.

En man sitter vid en kateder framför en dator.
Hållbarhet genomsyrar hela läroplanen nu. Rektor Jussi Roiko bakar hellre in miljötänk och sparande i vardagen, än enskilda temadagar. Bild: Mårten Wallendahl / Yle

Även om skolan ska spara, i syfte att minska på kommunens utgifter, ser man på skolan att det främsta syftet är att lära eleverna en hållbar livsstil.

Eleverna Miriam Store och Elliot Sundberg känner bägge att de redan lärt sig en hel del om hållbarhet i skolan. Men det finns alltid saker man kan förbättra, säger de.

– Jag är ganska sparsam, om inte jag glömmer att släcka lamporna. Det har hänt ganska många gånger, säger Elliot Sundberg i årskurs 5.

Miriam Store, som går i årskurs 4, håller med. Just lamporna kunde också hon bli bättre på att släcka. En annan sak är frågan om matsvinn. Något eleverna är medvetna om.

– Ja, om jag tar för mycket mat så brukar jag nog försöka äta upp allt, säger Store.

– Jag brukar väl försöka äta upp allt, men det lyckas inte alltid, medger Sundberg.

Hållbarhet centralt tema i skolan

Kampanjen ingår i Karlebys verksamhetsplan för energieffektivitet.

Målet är att öka förnybar energi och minska utsläppen. Staden eftersträvar att bli klimatneutral till år 2035 och ser energisparande som ett sätt att minska utsläpp – och samtidigt öka medvetenheten hos barn och personal om klimatarbetet.

Jag tycker man dagligen ska påminna eleverna om hållbarhetsfrågor

Jussi Roiko, rektor i Öja skola

Hållbarhet är centralt i läroplanens alla delar och ska inkluderas i alla ämnen på något sätt. Genom temadagen hoppas man att hållbarheten tar ett ytterligare steg från teori till praktik.

– Ifjol började vi med hållbarhetsprojektet Gröna stigen. Jag har själv bakgrund som ämneslärare i geografi, och tycker det är naturligt att ta upp de här frågorna. Sen är jag inte jätteförtjust i enstaka temadagar, utan tycker man nästan dagligen ska påminna eleverna om hållbarhet, säger Roiko.

Belöning hägrar för eleverna

Då det gäller kommunens ekonomiska morot, finns ännu ingen konkret plan för hur prissumman ska användas.

– Vi får se hur mycket vi faktiskt sparar. Det blir intressant att se hur de gör beräkningarna, säger Roiko.

Blir vintern kall krävs mycket uppvärmning, och sådant kan skolan eller eleverna inte påverka. Så rektorn vet inte hur mycket pengar man faktiskt kan tänkas få som belöning.

Ges en penningsumma för att belöna eleverna, har i alla fall Elliot Sundberg och Miriam Store önskemål om användningen.

– Vi var en gång i en slalombacke från skolan och det var kul, så jag skulle vilja få det igen, säger Sundberg.

– Jag tycker vi antingen kunde åka till klätterparken i Kalajoki eller typ gå på något museum någonstans, säger Store.

Pilotprojektet kommer att utvärderas, och visar det sig vara en bra satsning hoppas Jussi Roiko att idén sprider sig till andra skolor och görs fortlöpande.

– Visserligen vet jag att man talar om hållbarhetsfrågor i andra skolor också. Men min förhoppning är att man inte bara tänker på pengasumman eller ekonomin, utan mer på vad eleverna tar med sig, säger han.