Varken säsongen i allmänhet eller VM i synnerhet har varit någon succéhistoria för Tero Seppälä.
Efter att ha hållit Finland i medaljstriden i gårdagens stafett var Seppälä till synes lättad över att ha lyckats visa att han håller i toppåkarnas tempo. Och det verkar som att finländaren toppade formen till de sista VM-dagarna.
I den avslutande masstarten i Lenzerheide fick 29-åringen till det på allvar och tangerade sin bästa mästerskapsinsats med en niondeplats.
– Efter att ha haft influensa så var jag redo för att formen inte skulle vara på topp från start. Som tur var fick jag till det till slut, säger Seppälä till Yle.
Åkte i mål med trasig stav
Vinden vid vallen var lömsk, men det verkade inte störa Seppälä. Finländaren var med i toppskiktet efter felfritt liggande skytte – och då han också sköt fullt på det första stående skyttet hörde Seppälä plötsligt till de sex åkare som gjorde upp om medaljerna.
Allt avgjordes i sista skyttet, där Seppälä åkte på en straffrunda. Han gick ut på sista varvet som sexa, passerades av ett några åkare och var nia i mål efter att ha förlorat en spurtstrid mot Italiens Lukas Hofer.
– Man måste vara nöjd. Ändan av min stav gick sönder på sista varvet, vilket var lite synd, men jag märkte det för sent.
Norge tog en trippelseger i loppet. Vinnaren Endre Strømsheim var 55 sekunder snabbare än Seppälä, silvret gick till Sturla Holm Lægreid, medan Johannes Thingnes Bø avslutade sin storslagna VM-karriär med brons.
Tävlingens andra finländare, Olli Hiidensalo, blev 29:a. Hiidensalo bommade fyra gånger och blev närmare fyra minuter efter täten.