Polisen blev tillkallad till en skog i närheten av skolområdet i Forsby söndagen den 9 februari.
En förbipasserande hade noterat en situation som såg hotfull ut och personen ringde polisen.
Enligt utbildningschef Auli Saarinen i Lovisa var det fråga om några minderåriga i olika åldrar som lekte. Alla barn kände inte varandra.
– Ett barn bad de andra att komma och leka, och när man inte känner varandra kan det kännas otryggt.
Både finska och svenska elever
Saarinen säger att det var fråga om elever från Forsby skolcentrum, och att ett barn, som var lite äldre än de andra inte var från samma skola.
När polisen kom till platsen hittade man inte det äldre barnet som förbipasseraren beskrivit, men skolorna vet vilka barn som var på plats och har haft kontakt med alla inblandade.
– Situationen var ändå inte farlig, konstaterar Saarinen.
En del rykten om vad som egentligen hände har spridit sig i Lovisa sedan dess.
Både den finska och den svenska skolan har skickat ut ett Wilmameddelande om händelsen. Men det blir inga övriga åtgärder.
Utbildningschef Auli Saarinen säger att hon, tillsammans med rektorerna från både finska och svenska skolan, övervägde om de skulle ta ställning till händelsen eller inte. De beslöt att det är bättre att i förväg informera vårdnadshavarna.
– I framtiden gör vi så att vi lämnar det helt och hållet till polisen, konstaterar Saarinen.