I höstas kom budet om planer på ett jättelikt företagsköp i logistikbranschen. Danska DSV meddelade att bolaget kommit överens om att köpa det konkurrerande logistikföretaget Schenker av tyska Deutsche Bahn.
Köpesumman är 14,3 miljarder euro. Affären måste godkännas av konkurrensmyndigheter i flera länder innan den kan slutföras.
Schenker har omkring 1 600 anställda i Finland och är en stor aktör inom frakten. Kai Laaksonen som är huvudförtroendeperson för Schenkers terminalpersonal och chaufförer träffar Yle Åboland på bolagets logistikcentral i Lundo för att kommentera jätteaffären.
– Rykten om att Schenker är till salu hade florerat redan långt innan affären offentliggjordes. DSV dök alltid upp i ryktena som en sannolik köpare, så egentligen var det ingen överraskning, säger Laaksonen.
Nu väntar personalen på besked om vad ägarbytet skulle ha för effekter på verksamheten. Enligt Laaksonen är stämningen lugn.
– Vi vet bara att man kommit överens om att DSV köper Schenker. När det gäller tidsplanen har vi hört att affären kanske genomförs under andra kvartalet 2025, så det är ju en ganska bred tidsram. Det är det vi vet.
Laaksonen känner inte till vilka planer DSV har för verksamheten i Finland. Hans uppfattning är att det inte finns någon utbredd oro om framtiden bland Schenkers personal.
– Förhoppningarna är väl att det ska finnas jobb för alla även framöver. Det är säkert något man grubblar över på alla arbetsplatser i dessa tider.
Vid DSV meddelar pressansvarige Jonatan Rying Larsen att bolaget inte kommenterar planerna för införlivningen av Schenker innan affären godkänts av alla konkurrensmyndigheter. DSV vill inte heller redogöra för sin vision för verksamheten i Finland.
Jonatan Rying Larsen uppger att företagsköpet behöver ett godkännande av 36 olika myndigheter. De allra flesta har redan godkänt affären.
I Europa har affären gått till behandling i EU-kommissionens generaldirektorat för konkurrens. Generaldirektoratet har ännu inte fattat sitt beslut.