Start

Husvagnsägarna i Fäboda är rädda för att bli bortkörda – erbjuds bara sexmånaders arrendekontrakt

I slutet på oktober ska husvagnsområdet i Fäboda vara tömt. Husvagnsföreningens medlemmar är rädda att de inte får komma tillbaka och befarar att utomstående tar över området.

En husvagnsparkering i naturen.
Husvagnsföreningen i Fäboda föreslås får ett kort arrendekontrakt som löper ut i slutet av oktober. Då ska alla vagnar och lösa konstruktioner vara borta. Bild: Mikaela Löv / Yle

Arrendeavtalet för husvagnsområdet i Fäboda i Jakobstad går ut den sista april. Nu vill stadens tjänstemän bara bevilja föreningen Fäboda Husvagnar rf. ett arrendeavtal på sex månader, fastän föreningen bett om ett tvåårigt avtal.

I beredningen inför tekniska nämndens möte på onsdag står det att den nya detaljplanen för Lillsand är under arbete, och inte kommer bli klar innan den första maj. Därför beviljas föreningen inte ett längre avtal. Men det står också att det finns andra intressenter.

Nu är föreningens medlemmar rädda för att de måste lämna området för gott.

– Den sista oktober ska området vara helt tomt, även konstruktioner som förtält, altaner och markplattor ska bort. Vad som händer efter det vet jag inte, men jag tror att de vill ha bort oss, säger Peter Wik.

En man och en kvinna framför en skog intill ett förtält till en husvagn.
Peter Wik och Maria Backlund Pedersen vet inte om husvagnsföreningen får bli kvar i Fäboda. Osäkerheten lägger sordin på påskfirandet i år. Bild: Mikaela Löv / Yle

Tjänstemännen vill inte träffa föreningen

Efter att ha läst den artikel i Österbottens tidning där stadsgeodet Viljam Knif intervjuas, är Maria Backlund Pedersen uppgiven. Hon säger att det känns som om allt föreningen gör är fel, och av någon outgrundlig anledning ska husvagnarna bort, oavsett vad man kommer överens om med staden.

– Det känns som om vi görs till syndabockar för en situation som vi inte ens vet hur vi hamnat i. Vi vet inte varför ett samarbete med stadens tjänstemän är omöjligt, och varför våra tidigare möten inte lett någonvart, säger Backlund Pedersen.

Wik säger att tjänstemännen i dagsläget inte vill möta husvagnsägarna alls, trots upprepade försök.

– De verkar helt enkelt inte vela ha en dialog med oss, istället ha de bett oss mejla, säger Peter Wik.

Husvagnar och bilar på ett campingområde.
Alla husvagnar, husbilar och lösa konstruktioner ska vara borta senast i slutet på oktober i år, enligt stadsgeodetens förslag. Bild: Mikaela Löv / Yle

Föreningen tog över all skötsel av området

Maria Backlund Pedersen säger att rumban kring området började redan för två år sen. Då ville stadens tjänstemän få bort husvagnarna, och även då fick föreningen vetskap om planerna på omvägar. Trots att man året innan gemensamt med staden planerat åtgärder, så som skötsel av området och nya planteringar, så gällde inte längre överenskommelsen.

– Då fick vi veta att vi kostar för mycket, och stadens kassa är tom. Därför tog vi i föreningen över skötseln av området, säger Backlund Pedersen.

I dag är det föreningen som basar över uthyrning av korttidsparkeringsplatser som kan bokas genom applikationen Matkaparkki. Föreningen sköter också om bland annat servicehuset, läser av elmätare och betalar elräkningar och sköter kösystemet för dem som vill hyra en husvagnsplats.

Peter Wik säger att det också är lite luddigt kring reglerna för vad man får bygga och fixa på sin husvagnsplats. Det är något av en balansgång mellan oklara regler.

– Planteringar är inte riktigt välkomna, och växer det vilt så anses området vara oskött. Det är tudelat och svårt att få det rätt, och ingen kan riktigt svara på vilka regler som gäller, säger Wik.

En bild på en äng med parkerade husvagnar en bit bort.
På husvagnsområdet finns 54 husvagnsplatser fördelade på totalt 17 700 kvadratmeter. Organiserad husvagnsparkering har funnits i Fäboda i snart 40 år. Bild: Mikaela Löv / Yle

Oro för att området blir en campingplats

Enligt utkastet till den nya detaljplanen ska området utvidgas till en camping, som även har tältplatser. I beredningen inför tekniska nämndens möte står det också att staden har blivit kontaktad av andra intressenter för området.

Samtidigt är förslaget att nämnden ska godkänna uppgiftsfördelningen och arrendesumman gällande husvagnsområdet i Fäboda.

– Vi vet inte vad tanken med området är, det fladdrar åt alla håll nu. Inte vet vi heller vem de andra intressenterna är, säger Backlund Pedersen.

– Vi tror att staden vill ta in en utomstående aktör som ska driva området som en camping i framtiden, att staden helt enkelt arrenderar området åt högst bjudande. Och det är ju precis det som allmänheten inte vill, att Fäboda ska bli ett campingområde, säger Wik.

Tanken med att tömma området i höst är också att bevara naturvärdena på området och ge naturen en chans att återhämta sig.

– Det känns väldigt dubbelt att vi ska bort för att bevara naturvärdena, samtidigt som man nu planerar för stugor på den wallenska tomten, säger Backlund Pedersen.

En träspång som leder genom skogen mot havet.
Peter Wik säger att husvagnsföreningen sköter om Fäboda med frivilliga krafter. Man plockar också skräp i naturen och fungerar lite som hustomtar på området. Bild: Mikaela Löv / Yle

Avundsjuka kring inkomster och köer

Peter Wik säger att en del av missnöjet kring husvagnsområdet grundar sig i avundsjuka. Han säger att många tror att husvagnsföreningen gör stor pengar på de elva Matkaparkkiplatser som hyrs ut till turister.

Föreningen sköter dem med frivilliga krafter, och turisterna får även använda områdets servicehus. Staden har också begärt in uppgifter om både inkomster och utgifter på långtidsparkeringen.

– Men tyvärr kommer inte våra utgifter fram i beredningen, säger Peter Wik.

Husvagnsområdet kritiseras också med jämna mellanrum i den offentliga debatten, främst på sociala medier, och ofta sägs systemet vara orättvist.

– Jag vet inte om det är vår förening som inte nått ut till allmänheten med information om exempelvis väntelistorna. Men det framstår som om vi skulle ha ett lyxboende och fördelar framom andra stadsbor.

Det är fritt fram för att Jakobstadsbor att ställa sig i kö för en husvagnsplats. Alla har samma möjligheter att få hyra in sig.

– Många som är missnöjda vill inte ens själva ha en husvagnsplats här. De säger ofta att vi istället borde skaffa sommarstuga. Det har inte alla råd med, därför ger det här systemet stadsborna en mer jämlik chans till ett sommarboende, säger Backlund Pedersen.

Den som väntat längst på en plats i dagsläget har stått i kö i fyra år. Väntetiden är i medeltal mellan tre och fyra år.

– Vår familj väntade i ungefär tre och ett halvt år, och vi var medvetna om att det är väntetid, säger Backlund Pedersen som haft husvagnsplats i Fäboda i snart fem år.

En bild av furor i skogen strax intill havet.
För Maria Backlund Pedersen betyder Fäboda lugn och avkoppling. Hon badar i havet från tidigt på våren till sena hösten. Bild: Mikaela Löv / Yle

Väntar hela vintern på sommar i Fäboda

För både familjen Backlund Pedersen och familjen Wik är Fäboda ett andningshål. Maria Backlund Pedersen säger att hon, maken och deras två barn, väntar hela vintern på sommaren i Fäboda och även besöker området vintertid.

– För oss betyder det jättemycket att få vara här ute i naturen året runt, oberoende av väder och vind. Här får vi vara i lugn och ro. Även om det kan vara mycket folk i rörelse så har man sitt lilla egna utrymme kring husvagnen, som är basen, säger Backlund Pedersen.

På området samsas yngre och äldre, singlar och barnfamiljer och trots att husvagnarna står relativt tätt, lyckas man komma överens.

– Det fungerar bra trots att vi bor rätt nära inpå varandra. Vi har gemensamma ordningsregler och sköter om området tillsammans. Det är ingen som stör varandra, säger Wik.

– Man lär känna sina husvagnsgrannar och det är väldigt trevligt, och vi fungerar lite som guider och hustomtar på området, säger Backlund Pedersen.

Husvagnsföreningen bereder sig på kamp

Maria Backlund Pedersen säger att Jakobstads tidigare utvecklingsdirektör såg husvagnsområdet i Fäboda som en tillgång, en möjlighet till rekreation, speciellt för dem som bor i lägenhet i stan. Han ansåg att husvagnsområdet främjar invånarnas psykiska och fysiska hälsa.

Nu hoppas hon Backlund Pedersen att stadens övriga tjänstemännen ska tänka i samma banor.

Men för tillfället kan husvagnsföreningens medlemmar inte göra så mycket annat än vänta på onsdagens möte.

– Men vi kommer inte att ge oss bara så där. Vi kommer att kämpa in i det sista, säger Maria Backlund Pedersen.

– Sista ordet om husvagnsområdet i Fäboda är inte ännu sagt, säger Peter Wik.