Hur hjälpa unga i riskzonen? Välfärdsområdet vill förändra modell som kommunerna tycker funkar perfekt

Flera kommuner i västra Nyland tänker satsa egna pengar för att rädda en omtyckt och fungerande verksamhet. Ankarverksamheten har lyckats förebygga brott bland unga.

en baderoll med en illustration och text på finska där det står "Älä hölmöile", fritt översatt "Gör inte dumheter".
Unga som fått hjälp genom Ankarverksamheten löper mindre risk att begå nya brott jämfört med andra unga, visar en studie från Helsingfors universitet. Bild: Dani Branthin

Bråket fortsätter om hur man ska hjälpa unga som begått mindre brott och hindra att de hamnar i en brottsspiral. Flera kommuner i västra Nyland är oroliga då ett viktigt samarbete hotar försvinna sedan välfärdsområdet tog över.

Den så kallade Ankarverksamheten går ut på att polisen, socialarbetare och ungdomsarbetare jobbar tillsammans över kommun- och sektorgränserna för att hjälpa unga som har det svårt. Västra Nylands välfärdsområde har ändrat på hur arbetet görs bland annat i Lojo: teamets socialarbetare, som är anställda av välfärdsområdet, har flyttats till andra jobb.

Kommunerna, bland dem Lojo, tycker inte om välfärdsområdets beslut.

– När Ankarverksamheten i vintras förändrades, märkte vi det genast inom det uppsökande ungdomsarbetet. Pressen på dem ökade tydligt, säger Lojos bildningsdirektör Juha-Pekka Lehmus till tidningen Länsi-Uusimaa (bakom betalmur).

Kommunerna säger också att de trots många försök inte har fått vara med och diskutera förändringarna med välfärdsområdet tillräckligt.

Men välfärdsområdet ger sig inte. De tycker ett litet team är för sårbart.

Lojo, Vichtis och Högfors tänker därför i stället själva anställa fler kommunala ungdomsarbetare för att fortsätta hjälpa unga i riskzonen.

Studie visar att konceptet fungerar

Kommunerna har upplevt att samarbetet har fungerat fint och Ankarteamet har kunnat hjälpa många unga i riskzonen. En undersökning från Helsingfors universitet visar också att unga som fått hjälp genom Ankarverksamheten löper mindre risk att begå nya brott jämfört med andra unga.

Bildningsnämnden i Lojo har nu beslutat att stadens ungdomstjänster styr om sina pengar så att Ankarverksamheten kan fortsätta.

I praktiken handlar det för Lojos del om att grunda en ny vakans och öka Ankarresursen inom ungdomsarbetet från 0,6 till ett årsverke.

Har du egna erfarenheter av liknande hjälpinsatser för unga? Vad fungerade bra eller dåligt? Berätta i kommentarerna!