Med tre FM-medaljer i juniorklassen i bagaget tränar Jens-Aarne Kero, 17 år, målmedvetet för att ta nästa steg i karriären.
– Jag har höga förväntningar på mig själv.
Kero tränar bland annat genom att springa 70–80 kilometer i veckan. Träningen sker ofta tillsammans med pappa Jaakko Kero.
– När jag var liten så höll jag på med alla möjliga sporter. Jag var på orienteringsträningar, fotboll och simning. Pappa har ju sysslat med långdistanslöpning hela sitt liv, så valet var ganska enkelt, säger Jens-Aarne Kero.
Tränaren och pappan Jaakko Kero är en meriterad långdistanslöpare med bland annat två FM-guld i maraton. Han representerade Finland i maraton i EM-tävlingarna 2006.
– Vi bollar idéer fram och tillbaka och kan peppa varandra. Jag brukar dra på träningarna så kan han följa efter mig. Jag är lite snabbare men han har bättre kondition.
Kero säger att samarbetet med pappan som tränare fungerar bra.
Talang för hinderlöpning
Säsongen 2025 har han flera klara mål. Förutom medalj i 19-årsklassen i FM-tävlingarna siktar han på att kvalificera sig till Kalevaspelen, de finska mästerskapen för seniorer. Huvudgrenen är 3 000 meter hinder.
– Jag skulle säga att jag har de bästa möjligheterna i hinderlöpning. Jag har någon slags talang för det.
Han kommer att löpa 3 000 meter hinder för första gången i juni. I juniorklasserna har han löpt 2 000 meter hinder.
På längre sikt drömmer han om internationella mästerskap.
– Det skulle vara väldigt snyggt att komma till något EM eller VM.
För att nå det målet krävs dock mer jobb, särskilt med styrka, snabbhet och teknik.
Ingenjörsstudier väntar
Kero går för närvarande andra året i Ekenäs gymnasium och planerar att studera till diplomingenjör vid Aalto-universitetet. Han tänker fortsätta satsa på idrotten vid sidan av studierna.
– Om jag lyckas bra så kanske det är vid 23–25 års ålder jag ska vara på topp.
Förutom pappa Jaakko Kero är den norska stjärnan Jakob Ingebrigtsen en av den målmedvetna unga löparens förebilder.
På lördag deltar Kero på 5 000 meter i Helsinki City Running Day .
– Det är en bra distans. Man lider en stund men det räcker ändå inte så länge, säger han med ett leende.