Spänningen är påtaglig och det är koncentrerade miner, men också många skratt på de tävlandes läppar under den första tävlingsdagen i Mästare-tävlingen i Åbo.
Under den här veckan samlas unga yrkesexperter inom 48 olika grenar för att tävla om FM-titlar i yrkesskicklighet.
De unga tävlar i olika grenar inom bil- och transportteknik, informations- och kommunikationsteknik, tjänster, byggande, kosthållstjänster och industri. Fem av grenarna är PLUS-grenar där studerande som behöver särskilt stöd tävlar om finska mästerskap.
Till finalerna har 450 unga kvalificerat sig, bland nästan 1 800 semifinalister. Tävlingens resultat klarnar på torsdag.
Bland de tävlande är kockstuderandena Simon Berg och Oliver Hammarström från Yrkesinstitutet Prakticum i Helsingfors. När Yle Åboland träffar dem har de ännu inte haft sin första tävlingsmodul i Mästare2025 och beskriver stämningen som nervös och lite pirrig.
De ser båda fram emot att lära sig nytt under tävlingen och att träffa nya människor.
– Jag hoppas också på bättre stresshantering för jag låser mig om jag blir jättestressad och då talar jag ingenting, Simon vet det, säger Oliver Hammarström.
Simon Berg ler brett åt Hammarströms konstaterande och håller med.
– Men mest av allt hoppas jag på att jag får ta med en viss medalj och någonting som hänger om halsen, säger Simon Berg.
I kockarnas tävling ska Hammarström och Berg öva på både teori och praktik. De planerar en matlista som de sedan ska tillreda i praktiken.
Vad som bjuds på menyn är ännu under planering, men en trerätters måltid lär det bli.
En chans att repetera kunskaper från utbildningen
Sloganen för årets Mästare2025 är ”Yrkeskunskaper för framtiden”. Många framtida unga proffs har lyckats anpassa sina kunskaper i en värld där kraven på yrkesskicklighet förändrats och utvecklats under årens lopp. Det lyfts också fram i finaluppgifterna i tävlingarna.
Efter att ha missat finalplatsen förra året, är närvårdarstuderande Nathalie Östman från Yrkesakademin i Österbotten redo att ta sig an utmaningarna.
– Det är lite nervöst men roligt. Man får utmana sig själv, säger Nathalie Östman.
Hon uppskattar att de tävlande genom praktiska case och teoretiska uppgifter får möjligheten att fördjupa sina kunskaper och bygga meriter för framtiden.
De tävlande i närvårdargrenen ska exempelvis göra simulerade hembesök hos kunder som innefattar bland annat mätning av blodtryck och olika vårdåtgärder. Senare ska de också ha en handledningsstund för barn.
Upp till 70 000 besökare
FM i yrkesskicklighet är ett fint tillfälle att bekanta sig med yrkesutbildning. Publiken kan titta på tävlingsuppgifterna inom olika grenområden och samtidigt prova sina färdigheter vid testpunkterna Simulatorvärlden eller Klarar du.
Huvudansvarig arrangör för evenemanget är Åbo yrkesinstitut. Evenemangets bakgrundsorganisation är Skills Finland rf som främjar yrkesutbildningens kvalitet och dragningskraft genom tävlings- och träningsverksamhet.
Petri Hörkkö, tävlingsdirektör för Mästare2025 är taggad för tävlingsveckan i Åbo.
– Det är mycket stort i år. Vi väntar oss 70 000 besökare och har byggt upp en ”mästarestad” på 30 hektar. Jag tror att alla som deltar i den här tävlingen är vinnare redan när de kommer hit, och många hittar nya framtidsvägar efter tävlingen, säger Hörkkö.
Erfarna proffs deltar också
I Mästare-tävlingen deltar inte enbart finalister i de respektive grenarna, utan i vissa grenar deltar också mer erfarna unga yrkesproffs som redan har tidigare erfarenhet från Mästare eller liknande tävlingar. De deltar i årets upplaga av Mästare för att träna inför EM-tävlingar eller världsmästerskap i yrkesskicklighet.
Alexander Häggman från Optima i Österbotten har ett FM-guld i möbelsnickeri från Mästare 2023 i bagaget och nu tränar han inför EM-tävlingen EuroSkills som ordnas i Herning i Danmark i september. Häggman är med i Finlands landslag som åker till Herning.
Häggman deltar alltså inte i Mästare som finalist, utan tar vara på chansen att träna och förbereda sig inför EM-tävlingen.
– Vi finslipar detaljer och övar mot klockan för att hantera tidspressen, säger Häggman.
Läraren och coachen Johan Keituri vid Optima har arbetat med Häggman i fyra år och ler stolt när Yle Åboland frågar hur han tror det ska gå för Häggman i EM.
– Jag tycker att det ser väldigt bra ut för Alexander. Vi har jobbat mot FM-medaljer och fått dem och nu ska vi försöka visa att vi klarar oss i Europa också. Jag tycker att det ser väldigt bra ut för han hatar att förlora och vill lära sig fler saker hela tiden, säger Johan Keituri.