Ovanligt hög arbetslöshet har skakat det finländska arbetslivet under den senaste tiden.
Det vill Finlands nya arbetsminister Matias Marttinen (Saml) råda bot på genom att satsa på två saker:
- Se till att företag vågar investera och anställa.
- Konkurrenskraft och tillväxt.
”Det ska alltid löna sig att jobba”
Matias Marttinen kommer inte med många nya förslag på hur man ska få fart på sysselsättningen, men säger att han kommer jobba för att se till att regeringen Orpos satsningar på arbetsmarknaden ger resultat.
Hit hör sänkt samfundsskatt, alltså den skatt som företag betalar på sin vinst.
Regeringen har tidigare också beslutat om olika åtgärder för att göra det lättare för företag att anställa, men också avskeda, folk.
– Jag vill att företagen ska vara konkurrenskraftiga och att de vågar rekrytera. Det ska bli lättare att få folk på jobb, säger Marttinen.
Dessutom påpekar Matias Marttinen att regeringen försöker locka folk till arbetslivet genom strängare regler för arbetslösa.
– Det ska alltid löna sig att jobba. Som minister vill jag också säkerställa löntagarnas röst i reformerna. När företagen lyckas så lyckas också de anställda, säger ministern.
Han hoppas också på nya satsningar för att locka fler utländska arbetstagare till Finland.
Står fast vid 100 000 nya jobb
Regeringen Orpo har som mål att skapa 100 000 nya jobb under den här regeringsperioden.
Så här långt har det misslyckats totalt. De arbetslösa har i stället blivit tiotusentals fler.
Matias Marttinen erkänner att sysselsättningsläget ser illa ut, men han tror på en ljusare framtid.
– Under en lågkonjunktur försämras sysselsättningen och därför är det viktigt att vi skapar mer utrymme för ekonomisk tillväxt. Vi ser faktiskt att Finlands ekonomi har börjat växa nu.
Ministern säger att han fortfarande tror på regeringens mål om 100 000 nya jobb, och litar på att regeringens reformer kommer bära frukt.