Start

Flera döda efter att tornador svepte över USA

”Man kunde höra hur saker slets sönder”, säger Kayla Patterson i Kentucky.

Se den stora förstörelsen efter oväder i USA.

Åtminstone 27 personer har dött i kraftiga stormar och tornador i USA.

Ovädret har lämnat efter sig enorm förstörelse i delstaterna Kentucky, Missouri, Virginia och Wisconsin.

– Man kunde bokstavligen höra hur saker slets söder och hur glas krossades överallt. Det var hemskt, säger Kayla Patterson i Kentucky till AP.

– Vi kunde höra och känna vibrationen från tornadon. Jag är tacksam över att vara vid liv, säger Chris Cromer.

Många är skadade och dödssiffran befaras stiga ytterligare.

Jamie Burns i Kentucky säger att hennes hus klarade sig, men att över 200 hus i bostadsområdet har förstörts.

– Saker som funnits här längre än jag varit här är inte längre kvar. Det är galet. Vissa områden har blivit helt tillplattade. Inget finns där längre, berättar hon för AFP.

Ovädret sprider sig

I Saint Louis i Missouri ledde ovädret till att en kyrka föll ihop. Åtminstone en person inne i kyrkan dog.

John Randle var på ett museum då stormen fick fart. Han och drygt 150 personer tog sig till museets källare.

– Man kunde se dörrar som flög upp, trädgrenar som flög omkring och människor som sprang, berättar han för AP.

Det här är inte slutet på ovädret i USA. De hårda stormarna sprider sig som bäst till bland annat Oklahoma, Arkansas, Louisiana och Texas.

Också annat oväder är att vänta, bland annat hagel. Hagelklumparna kan bli upp till nio centimeter stora, varnar den amerikanska vädertjänsten.

Källor: AP, AFP, Reuters