USA är klart för VM-final.
Semifinalen mot värdnationen Sverige blev en brutalt ensidig historia där amerikanerna styrde spelet precis hur de ville och Tre Kronor inte kom någon vart på 45 minuter.
Efter två perioder ledde USA redan med 4–0 och den uppförsbacken var för brant för ett stjärnspäckat Sverige.
– Det är synd att vi kommer ut på ett så dåligt sätt i en semifinal på hemmaplan. Det är extremt bittert, säger lagkaptenen Rasmus Andersson till Yle Sporten.
– Det tar momentumet direkt och tappar det aldrig. Vi får aldrig fart på matchen och det är surt.
Sverige kröp först närmare i avslutningsperioden, men USA vann till sist med 6–2.
Klasskillnad från start
Utanför Globen var stämningen på topp flera timmar före nedsläpp. Även om det svenska laget åtminstone inte utåt medgav det var fansen senast nu fullt övertygade om att Tre Kronor skulle få fira sitt första guld på sju år.
Kanada hade ju åkt ut, medan Sveriges semifinalsmotståndare USA i sin tur stundvis hade haft det kämpigt mot ett anonymt Finland.
Men på isen blev matchbilden inte alls den som det blågula publikhavet hade väntat sig.
USA tog hand om taktpinnen direkt från start och spelade med en självsäker intensitet som Tre Kronor inte kunde matcha.
Superförstärkningen William Nylander drog på sig en utvisning redan i matchens första minut, men Jacob Markström såg med en riktig tv-parad till att USA inte fick med sig en tidig ledning. Det skulle bli hans enda höjdpunkt i matchen.
Den första kallduschen kom nämligen inte särdeles mycket senare. Brady Skjei satte ett förhållandevis tamt handledsskott från blålinjen som ändå flög rakt upp i krysset då Markström inte såg pucken genom en köttmur.
Publiken försökte väcka Sverige, men USA försvarade ytterst disciplinerat och lät inte svenskarna komma till några jättelägen. Tvärtom small det till i den andra ändan då Cutter Gauthier tog hand om en lös puck framför kassen och placerade mellan benen på den svenska målvakten.
– Vi spelade lite soft i början, framför allt i försvarszon. Vi är inte tillräckligt bra, säger den svenska backen Rasmus Sandin till Yle Sporten.
Med ett tvåmålsunderläge att hämta upp i period två skruvade Sverige upp anfallsivern. Det amerikanska försvaret – och en storspelande målvakt i Jeremy Swayman – såg ändå till att endast frustrera de puckivriga blågula NHL-lirarna.
Och efter en längre sekvens av svenskt puckinnehav slog USA till på nytt. Logan Cooley satte ett hårt slagskott på Markström, målvakten tappade bort pucken och Conor Garland var först att få klubban på trissan.
Då tröttnade också hemmapubliken.
Publiken buade ut Tre Kronor
De första buropen började höras med sex minuter kvar av perioden, då USA:s forecheck stoppade alla svenska försök att spela upp pucken ur egen zon.
Amerikanerna tog vara på läget. 4–0 kom med tre minuter kvar av mittenakten då Mikey Eyssimont fick ta avslutet på ett 4-mot-2-anfall – efter att Sverige tappat puck i offensiv zon – och överlistade Jacob Markström.
Och då summern löd för att markera slutet av perioden visade publiken igen sin besvikelse.
– Dålig första period – dålig andra period, summerar Rasmus Andersson efter matchen.
I början av tredje perioden gjorde tränaren Sam Hallam sitt första drag: Markström blev utbytt och Samuel Ersson hoppade in mellan stolparna.
Samtidigt började Hallam också hänsynslöst toppa laget: bland andra succéungdomarna Leo Carlsson och Lucas Raymond fick nöta bänk, medan de mer rutinerade NHL-lirarna tog byte efter byte.
Sex och en halv minut in i tredjeperioden gav det utdelning: William Nylander reducerade först till 1–4 till följd av en läcker passningssekvens och sedan sköt Elias Lindholm lika kliniskt in 2–4-pucken.
Slutspurten kom av sig
Efter blixtmålen tog USA timeout, men det var inget snack om vem som förde spelet nu. Sverige fortsatte pressa och anfalla frenetiskt, men det lämnade luckor att utnyttja bakåt.
Det gjorde i alla fall backen Jackson LaCombe som fördomsfritt hakade på en kontring, tog avslutet själv och prickade krysset med knappt nio minuter kvar på klockan. 5–2 – och luften gick ur hallen.
De svenska anfallen såg inte heller alls lika vassa ut längre och till råga på allt slängde sig de amerikanska spelarna framför varje skott. Och med fyra minuter kvar kom den allra sista spiken: 6–2 i tom bur.
Resultatet innebär att USA kommer att få spela final för första gången på evigheter – den senaste guldpengen kom 1960 och efter det har USA som bäst slutat trea.
Brady Skjei, som gjorde det första målet, säger att handlar om en stor seger för amerikansk ishockey.
– Vi var redo från början och spelade vinnande hockey.
– Vi spelar på ett sätt som påminner om spelet i NHL. Snabbt, mycket forecheck och så försöker vi göra allt svårt för dem.
För Sverige fortsätter den guldlösa sviten som har hunnit bli sju år lång.
Artikeln korrigerad lördagen den 24 maj klockan 18.21. Sverige vann VM-brons 2024 och därmed är den medaljlösa sviten inte sju år lång.