Thomas Blomqvist föreslås bli stadsstyrelsens ordförande i Raseborg – Anita Westerholm är besviken

Svenska folkpartiets fullmäktigegrupp i Raseborg vill att Thomas Blomqvist tar över som stadsstyrelsens ordförande efter Anita Westerholm.

Thomas Blomqvist
Thomas Blomqvist har tidigare varit fullmäktigeordförande i Raseborg. Bild: Maria Wasström/Yle

SFP:s fullmäktigegrupp föreslår att Thomas Blomqvist blir stadsstyrelseordförande i Raseborg under perioden 2025–2027. Nuvarande styrelseordföranden Anita Westerholm (SFP) föreslås bli första vice ordförande i stadsfullmäktige.

SFP:s fullmäktigegrupp röstade om vem som de vill att blir stadsstyrelseordförande. Blomqvist fick fler röster än Westerholm i den slutna omröstningen.

Anita Westerholm säger till Yle Västnyland att hon är besviken. Hon skulle gärna ha fortsatt som stadsstyrelseordförande.

– Jag är väldigt motiverad och har ett starkt mandat av väljarna så för mig var det väldigt naturligt att ställa mig till förfogande för styrelsordförandeposten.

Westerholm har lett stadsstyrelsen i Raseborg sedan 2021. Hon säger att styrelsen har fyra år med goda resultat bakom sig.

– För min del blev det tyvärr inte det jag ville, men så är det i politiken.

En kvinna ser mot kameran.
Anita Westerholm (SFP) skulle gärna ha fortsatt som ordförande för stadsstyrelsen. Bild: Christoffer Westerlund / Yle

Thomas Blomqvist var riksdagsledamot åren 2007–2023. 2019–2023 var han minister för jämställdhet och nordiskt samarbete först i Antti Rinnes (SDP) och sedan i Sanna Marins (SDP) regering. Han var ordförande för Raseborgs stadsfullmäktige åren 2009–2019.

Thomas Blomqvist: ”Nog vill jag ändå vara med och påverka”

Thomas Blomqvist säger att han fortfarande är intresserad av att vara med i kommunalpolitiken, att gnistan finns kvar.

– Jag var intresserad av styrelsen eller fullmäktiges presidium, säger han.

På frågan hur det känns att ställas mot en partikamrat i valet av stadsstyrelseordförande svarar Thomas Blomqvist att omröstningar aldrig är trevliga.

– I synnerhet som den andra, i det här fallet Anita, är besviken.

Förra veckan klarnade det att Socialdemokraterna kommer att ha ordförandeposten i Raseborgs stadsfullmäktige under den kommande fyraårsperioden. SDP:s röstmagnet och riksdagsledamot Johan Kvarnström ställer sig till förfogande som stadsfullmäktiges ordförande.

Kvarnström fick flest röster i Raseborg i kommunalvalet, Anita Westerholm fick näst mest röster och Thomas Blomqvist tredje mest röster.

Anders Walls blir gruppordförande för SFP:s fullmäktigegrupp under perioden 2025–2027

De formella valen görs på nya stadsfullmäktiges första möte den 2.6.

SFP förlorade sin enkla majoritet i Raseborg i kommunalvalet i april. SFP fick 21 mandat och de andra partierna fick sammanlagt 22 mandat.

Artikeln uppdaterades 19.5 kl. 14.35 med intervju med Anita Westerholm.

Artikeln uppdaterades 20.5 kl 10.46 med några citat av Thomas Blomqvist.