Vattenvårdsföreningen Minun Mereni har i flera år jobbat för att återställa Täktom träsk. Att återställa träsket skulle förbättra vattenkvaliteten i Täktbukten. Problemet är att få markägarna är med på projektet.
Hangö stad, fastighetssammanslutningen Täktom samfällighet och sprängämnestillverkaren Forcit hör till de största markägarna av Täktomträsket.
Nu har Hangö stad för sin del gett tillstånd till att träsket återställs.
Men de andra markägarna ska också ge sitt tillstånd. För att projektet ska gå vidare måste också Täktom samfällighet vara med på noterna och ge tillstånd.
Täktbukten håller på att sakta växa igen. Täktombäcken som mynnar ut vid Naturaområdet Kobben matar viken med fast materia från Täktomträsket.
Träsket torrlades i mitten av 1900-talet för att ge mer mark för skogs- och jordbruk.
Minun Mereni har låtit göra en plan för hur träsket ska återställas. Föreningen skulle bygga en damm som höjer vattennivån på området.
Hangö stad har gått med på att Täktomträsket återställs på de tomter som staden äger. Stadsstyrelsen fattade beslut om saken den 12 maj 2025.
Vattennivån får höjas upp till en nivå av 6,4 meter.
Kraftledning får inte ta skada
Ett bekymmer när det gäller att återställa träsket är att en kraftledning löper genom träsket. Den får inte ta skada om träsket återställs.
Stadsstyrelsen i Hangö ålägger Minun Mereni att beakta Carunas utlåtande i all sin verksamhet i området. Föreningen ska vidta nödvändiga åtgärder för att säkerställa att projektet inte orsakar skada på elinfrastrukturen.
Minun Mereni är ansvarig för eventuella skador på infrastrukturen i området. Om det går illa och återställandet av träsket leder till oförutsedda negativa effekter på infrastrukturen har Hangö stad rätt att kräva att Minun Mereni avlägsnar dammen de byggt.