Ishockey-VM blev en stor besvikelse för värdnationen Sverige som på lördagen åkte på en överraskande semifinalförlust mot USA.
Efter matchen gjorde Tre Kronors förbundskapten Sam Hallam ett uppmärksammat besök i Viaplays tv-studio.
Så uppmärksammat att det svenska ishockeyförbundets ordförande Anders Larsson uttalade sig till SVT.
– Jag har fått många frågor om den intervjun. Jag har inte själv sett den och vill därför vara lite återhållsam med att recensera den.
– Jag har fått några ord berättade om vad som har sagts. Ryckt ur sitt sammanhang låter det inte alldeles lämpligt. Men jag vill se hela intervjun innan jag bildar mig en tydlig uppfattning, säger Larsson.
Hallam till Expressen: ”Jag bryr mig inte”
På söndagen fick Sam Hallam möjlighet att till Expressen uttala sig om sin egen intervju och Anders Larssons synpunkt.
– Jag kommenterar inte något som jag inte själv har sett. Eller vad någon annan har sagt. Och den intervjun var i går, säger Hallam.
Du kommer inte att titta på den i efterhand?
– Nej, varför skulle göra det? Jag bryr mig inte, säger Hallam och skrattar högt.
Irriterad på Granqvist
I Viaplays tv-studio fanns förutom Sam Hallam även Niklas Jihde, Erik Granqvist och Peter Forsberg.
Mot USA drog William Nylander på sig en onödig utvisning efter bara 27 sekunder och experten Granqvist var intresserad av hur Hallam såg på det.
Hade ni pratat om disciplinen, att stå emot provokationen? Det brukar man göra.
Hallams svar till Granqvist bestod sedan av en motfråga.
– Inte specifikt. Har du varit med många gånger?
I övrigt pressade Granqvist den svenska tränaren gällande landslagets ispass. Tre Kronor hade inget obligatoriskt träningspass mellan torsdagens sena kvartsfinal mot Tjeckien och lördagens tidiga semifinal mot USA.
Det tyckte Granqvist att var förvånande, inte minst då de sena NHL-tillskotten William Nylander, William Karlsson och Rasmus Sandin inte alls har tränat powerplay tillsammans.
I början av intervjun försökte Hallam hålla sig i skinnet, men på slutet gick det inte.
– Jag hör din besvikelse men du kan inte hänga upp dig på om det var en frivillig träning i går. Det hör du själv, sa Hallam till Granqvist.
– Du får lugna ner dig. Sätt dig på ett anonymt forum, fortsatte Hallam.
Dispyten med Jihde
Programledaren Niklas Jihde ställde en fråga om Sveriges blygsamma meriter efter VM-guldet 2018. Sedan dess har det bara blivit två brons, 2024 och 2025.
På sex VM, ingen placering bland de två bästa för Tre Kronor som alltid har varit där uppe. Det har aldrig hänt...
– Har Sverige alltid varit där uppe? inflikade Hallam.
– Det var ju tjat om det där hela året. Vi kan inte påverka det som har hänt innan. Vi har inte lyckats, det är otroligt surt och vi är otroligt besvikna.
Sedan gick Niklas Jihde in på ”Strategi 2030”, det svenska hockeyförbundets vision om att Sverige och Tre Kronor ska vara bäst i världen om fem år.
Hur realistiskt är det?
– Du får vara lite ärlig. Du vet att det står på flera ben och flera olika saker ingår i det paketet, inledde Hallam med.
– Det är knappast jag som ligger bakom det visionsarbetet. Ta det med rätt personer och försök att inte slänga upp det varje gång ett svenskt hockeylag förlorar.
Du stör dig lite på det?
– Jag tycker att det är fegt av dig att vara tramsig, sa Hallam till Jihde.
– Det är ett paket som innehåller så många delar. Vi har en rörelse som är otroligt stark och så hänger du upp dig på en match i det här formatet. Det blir bara tröttsamt att lyssna på.