Sprängladdningar avbröt grävarbeten i Hangö: ”Vi ska börja använda metalldetektor”

Två sprängladdningar kom fram när elnätsbolaget Caruna grävde i Sandö. Arbetena står stilla tills försvarsmakten har tagit hand om sprängladdningarna.

En blå lastbil som transporterar bilar kör längs en väg, med vindkraftverk i bakgrunden och skog på båda sidor av vägen.
Sandö ligger några kilometer utanför Hangö centrum. Bilden är inte från den platsen där sprängladdningarna fanns. Bild: Petteri Bülow / Yle

Elnätsbolaget Caruna stötte på två sprängladdningar när de arbetade med elnätet vid Sandösvängen i Hangö.

– Jag har sett en bild av den ena. Den såg ut som en mycket gammal sak, berättar Kalle Liuhala, som ansvarar för elnät inom Caruna.

Arbetena avbröts och området ingärdades av säkerhetsskäl.

Polisen och Försvarsmakten har informerats och försvaret var på väg till platsen, uppgav Liuhala när Yle Västnyland nådde honom vid 16-tiden på tisdagen (3.6). Försvarsmakten hade lovat att arbetena kan fortsätta redan under tisdagen eller senast på onsdag.

Liuhala visste inte på vilket sätt sprängladdningarna ska göras ofarliga.

Nytt säkrare sätt att jobba

Det fanns ingen risk för utomstående men Liuhala uppmanade invånare och andra i området att följa myndigheternas instruktioner och undvika byggarbetsplatsen.

Det var grävmaskinens skopa som stötte på sprängladdningarna. Sådant borde inte få hända, uppgav Liuhala.

– Vi får lov att börja använda metalldetektorer. Säkerhet är viktigt för oss.

De som utför arbetena vid Sandösvängen är en underleverantör till Caruna, bolaget Omexom.

Caruna låter bygga en ny kopplingsstation i närheten av kraftlinjen i Hangö.

Hangö var ockuperat av Sovjetunionen under andra världskriget och det kan därför fortfarande i terrängen finnas sprängladdningar som inte har detonerat.

Tidningen Etelä-Uusimaa (på finska) var först med nyheten.

Artikeln kompletterades vid 16.30-tiden (3.6) med kommentarer av Carunas Kalle Liuhala.