Skolbyggnad i Sibbo vandaliserades – misstänks vara Tiktok-utmaning

Glas och dörrar söndrades då vandaler tog sig in i gamla Talman koulu, där de sedan sprutade skum ur en brandsläckare.

Gul skolbyggnad en tidig höstmorgon.
Gymnastiksalen i gamla Talman koulu utsattes för ofog och kommunen utreder nu hur mycket skadorna kommer att kosta. Arkivbild. Bild: Leo Gammals / Yle

Under natten mellan söndag och måndag (8-9.6.) bröt några personer sig in i skolbyggnaden som ligger i Tallmo i nordvästra Sibbo. Det var en förbipasserande som hade noterat händelsen och sedan kontaktat polisen.

Det berättar kriminalkommissarie Kaisa Holappa från Polisinrättningen i Östra Nyland.

– Jag kan bekräfta att en patrull besökte platsen under natten i fråga och att en brottsanmälan gjorts av kommunen, säger Holappa.

Brottsrubriceringen är ännu oklar eftersom skadornas utsträckning fortfarande utreds. Holappa tror ändå att rubriceringen kommer att bli skadegörelse.

Sibbo kommuns lokalservicechef Juha Pohjonen har besökt platsen.

– Ungdomarna har spridit ut brandsläckarskum över festsalens golv, så det återstår att se vad det här blir att kosta, suckar Pohjonen.

För ungefär ett halvår sedan strömmade vatten in i salen och golvet tog skada. Salen togs ur bruk och fallet utreddes, men det gick inte att bevisa att vandalism låg bakom händelsen.

Nu kommer kommunen att behöva ta salen ur bruk igen.

Hänvisningar till Tiktok hade klottrats på väggen

Pohjonen berättar att kommunen misstänker att en Tiktok-utmaning ligger bakom söndagsnattens vandalism.

– På väggen hade man klottrat saker som pekar mot det, säger han.

Polisen vill ännu inte bekräfta om det finns någon eller några misstänkta bakom vandaliseringen.

– Ännu går det inte att säga om någon är misstänkt eftersom utredningen fortfarande pågår, säger kriminalkommissarie Holappa.

Eftersom brottet begicks såpass nyligen har polisen troligen ännu inte hunnit höra alla eventuella vittnen, säger kriminalkommissarien.

Borgåbladet var först med nyheten.