Det hörs ett skrapande ljud i skogen när barkknivar på långa skaft drar bark av tallar. Vi befinner oss i Övermark i Närpes, där det om två somrar ska tändas en tjärdal.
Bakom projektet ligger Övermark-Yttermark Lions Club, men man har också fått hjälp av andra talkoarbetare.
– Det är ett ganska stort projekt, så vi måste ha hjälp av utomstående för att ro det i hamn, säger Karl-Gustav Haga, som bär titeln dalmästare.
Själv tycker han det är intressant med den historia som tjärbränningen bär på.
– Det var livsviktigt för landsbygden förr i tiden.
Senast det brändes tjära i Övermark var 2017. Och 2027 är det alltså tänkt att tjärdalen ska brinna igen.
Två som har kommit för att hjälpa till med barkningen är Jim Perjus och sonen Matteo.
– Det är ju kul att man håller sådana här hantverk vid liv, säger Jim Perjus.
Är det ett tungt arbete?
– Ja. Och mycket myggor, säger Matteo Perjus.
Livsnerven kapas
Det här är den tredje sommaren som projektet pågår. Projektledaren Gustav Kvarnemo berättar att uppslutningen har varit bra.
– Det är nog ett projekt som engagerar stora delar av våra byar, Övermark och Yttermark.
Under de två första åren har man skalat bark från tallarna för att öka trädens produktion av kåda. I år kapar man livsnerven – det vill säga en remsa med bark som lämnats kvar på norrsidan av träden.
– Det som händer då är att vi fortsätter stimulera tillväxten av kåda i den nybarkade delen, men samtidigt att trädet kommer att dö, förklarar Kvarnemo.
Totalt är det omkring 600 träd som ska brännas. Området är större och träden är yngre än när man brände 2017.
I vinter är tanken att tallarna ska fällas och forslas bort. Nästa sommar kapar man av den barkade delen av stammarna och tar tillvara resten.
Sedan gäller det att klyva tjärveden så fint som möjligt så att den kan radas utan att det uppstår luftläckor. Och sommaren 2027 är planen att tjärdalen tänds.