Det är mindre än en vecka kvar till EM-premiären och Finland har mycket att fundera över och träna på under dagarna fram till mästerskapet.
Genrepet borta i Nederländerna skapade nämligen fler frågetecken än raka svar kring laget. Finland gjorde en tam insats mot den orangea världselvan och väldigt lite i det egna spelet fungerade.
Finland fick fokusera på försvarsspel under större delen av matchen och då bjöd man även Holland på två mål i 1–2-förlusten.
– Det fanns både bra och dåliga delar i den här matchen. Vi lät Holland spela för mycket med boll men vi gav allt till slutet. Det finns positiva saker att ta med till EM men vi måste bli bättre, säger Natalia Kuikka till Yle.
Mardröm med tidigt baklängesmål
Förbundskaptenen Marko Saloranta vill att Finland ska spela med hög press men det syntes inte till i kväll. Laget blev tillbakapressat direkt från start och redan i den elfte minuten kom första baklängesmålet – och efter rejält sjabbel.
Oona Siren blev av med bollen efter målvakten Anna Koivunens korta uppspel i straffområdet, och Vivianne Miedema kunde enkelt placera in 1–0.
De finländska spelarna uppträdde stressat i första halvlek samtidigt som hemmalaget dikterade matchen precis som man ville. Finland fick sällan hålla i bollen speciellt länge och passningarna slogs ofta utan större eftertanke.
– Vi tvingades försvara mycket och blev även passiva i första halvlek, säger Saloranta.
Spelet gick nästan uteslutande på Finlands planhalva och i den 30:e minuten blev uppförsbacken ännu brantare. Efter en kaotisk situation i straffområdet gjorde Miedema även 2–0.
– Vi hade en miss i kommunikationen och det här är som tur matcher där det är tillåtet att ske. Nu kan vi förbättra oss och se till att det inte sker i EM, säger Kuikka.
Finland såg uppgivna ut efter 0–2-målet men spelarna lyckades dock samla sig och fick åtminstone med sig några positiva minuter i slutet av halvleken. Även om Holland fortsatte att dominera fick Finland några kontringar och Linda Sällström kom till skottlägen.
Finland bättre efter paus men insatsen underkänd
Med 2–0 i ryggen drog hemmalaget ner på tempot efter paus och det gjorde att matchen jämnade ut sig. Finland kunde börja hålla i bollen på offensiv planhalva och spela aggressivt.
Det gav några halvchanser och även ett friläge för Sanni Franssi, som anfallaren inte klarade av att utnyttja.
– Jag är stolt hur vi kom ut efter paus och skapade chanser. Det gäller bara att vara ännu skarpare, säger Saloranta.
Samtidigt var hemmalagets ledning aldrig hotad och då de holländska spelarna ville skruva upp tempot och spela fotboll var Finland tillbaka på ruta ett. Jill Roord hade också en boll i mål i den 65:e minuten som dömdes bort för offside.
Finland lyckades ändå snygga till siffrorna på slutet. På stopptid tryckte Oona Siren i bollen och matchen slutade 1–2.
Även om Finland bara förlorade med uddamålet så kan inte matchen beskrivas på något annat sätt än som ett bottennapp. Laget hade inget svar mot ett ettrigt anfallsspel och att dessutom bjuda på två mål inger inte förtroende inför EM.
– Holland var bättre och det är inget snack om den saken. Men det är också ett bättre lag än de vi möter i gruppspelet och det ville vi ha nu, säger Saloranta.
Finland kommer att spela en ny träningsmatch mot samma motståndare på fredag men den drabbningen sker bakom stängda dörrar. Det lär bli stor rotation i båda lagen men Finland får åtminstone en ny chans att spela ihop sig och undvika förödande misstag.