Start

Statsminister Orpo nöjd över Natos femprocentsbeslut – litar på att alla länder uppfyller målen

EU:s stats- och regeringschefer samlas till toppmöte i Bryssel. EU-ledarna diskuterar bland annat hur de jättelika försvarsinvesteringarna ska finansieras.

Petteri Orpo i Bryssel.
Statsminister Petteri Orpo representerar Finland vid EU-toppmötet i Bryssel. Bild: EPA

BRYSSEL Försvarsalliansen Natos beslut att höja medlemsstaternas försvarsutgifter till fem procent är viktigt för såväl Finland som Europa. Det säger statsminister Petteri Orpo (Saml) som uttalade sig inför Europeiska rådets möte i Bryssel.

Enligt Orpo är det viktigt att EU stöder medlemsstaterna, så att de har bättre förutsättningar att nå det överenskomna femprocentsmålet. Förutom pengar kan EU bland annat göra det lättare för medlemsstaterna att göra gemensamma upphandlingar inom försvarsområdet.

– Det är viktigt att förstå att det nu är EU:s tur att agera och att stötta medlemsländerna med alla medel, så att vi kan stärka vårt försvar, säger Orpo.

Orpo framhäver även betydelsen av att Natos femte artikel om ömsesidiga försvarsgarantier nämns i Natotoppmötets kommuniké. Skrivningen om Ryssland som ett fortsatt hot var likaså viktig för Finland.

– Det finns ett gemensamt budskap: det är Ryssland som är hotet, och det är på grund av Ryssland som vi måste stärka vår försvarsförmåga. Det är oerhört viktigt att hålla fast vid detta.

Finland vill rusta upp snabbare

Enligt Natotoppmötets beslut får medlemsstaterna tio år på sig att höja försvarsutgifterna till fem procent. Finland hade hoppats på en snabbare tidtabell för upprustningen.

– Ur vårt perspektiv är hotet verkligt och vi borde på några år vara så starka att vi vid behov kan försvara oss själva. Därför är varje försening dålig för oss. Men jag vill se till helheten nu. Det här var ett historiskt beslut, säger Orpo.

Orpo fick också frågan om hur han ser på Spaniens meddelande om att man inte kommer att höja försvarsutgifterna till fem procent. Orpo hoppas att samtliga Natoländer högaktar de gemensamma besluten.

– Det får inte vara så att någon börjar backa från redan beslutade utgiftsnivåer eller tidtabeller. Det kan vi inte acceptera.

Hoppas på beslut om sanktioner

EU-ledarna diskuterar även ett planerat artonde sanktionspaket mot Ryssland. Beslutet om att införa nya sanktioner bromsas ändå av Ungern och Slovakien, som är oroade över EU:s planer på att fasa ut importen av rysk fossilenergi.

Orpo tror att EU-ledarna kommer att enas om sanktionspaketet vid dagens toppmöte.

– Det är en stor sak, och vi arbetar i bakgrunden för att också USA:s sanktionspaket ska gå framåt. Tillsammans skulle de skapa ett mycket starkt tryck på Putin.

Enligt Orpo är det viktigt att öka trycket på Ryssland för att skapa förutsättningar för verkliga förhandlingar om att få ett slut på kriget. Han betonar att Ukraina inte får glömmas bort, trots den kritiska situationen i Mellanöstern.

– Kriget i Ukraina är ett krig som utkämpas på vår kontinent. Därför är det nödvändigt att fortsätta stödet till Ukraina såväl ekonomiskt, politiskt som militärt.

Hoppas på handelsavtal med USA

Orpo uttrycker sitt stöd för EU-kommissionens försök att få till ett handelsavtal med USA. Att undvika en upptrappning och högre tullar är av största vikt för både Finland och Europa.

USA har hotat med att införa tullar mot EU på upp till 50 procent om man inte når en lösning i de pågående handelsförhandlingarna före den nionde juli, då den pågående tullpausen mellan parterna löper ut.

– Vi har alla förutsättningar och rätt att försvara oss själva, men i slutändan tror jag att det är i både USA:s och Europas intresse att snabbt hitta en enkel lösning och återgå till ett normalt läge, säger Orpo.

Utöver försvars- och säkerhetsfrågor diskuterar EU-ledarna bland annat stärkandet av EU:s konkurrenskraft, fördjupandet av EU:s inre marknad samt den gemensamma valutan eurons internationella roll.