Nyligen blev det känt att Sandö Beach Club, som är en del av Sisäsataman Terassis konkursbo, fått ny ägare.
Nu har köparen och Vasa stad kommit överens om de slutliga villkoren. Vasa stad har ingått avtal med Levak Oy, och därmed övergår caféverksamheten på Sandö från konkursboet till det nya företaget.
Den nya företagaren Patrik Berg vill fortsätta med verksamheten enligt det koncept som redan är bekant för Vasaborna. Det innebär bland annat att köket kommer att vara öppet varje dag. Köket serverar lunch dagtid och terassen fungerar som bar under helgkvällar.
En nyhet är en inglasad terass som möjliggör utevistelse även under svalare sommarkvällar.
”Vi siktar på att öppna dörrarna den 4 eller 5 juli. Vi meddelar om öppningen i sociala medier”, säger Berg enligt ett pressmeddelande från Vasa stad på fredagseftermiddagen.
På fredagen undertecknades hyresavtalet mellan staden och Berg. Årshyran är 2 800 euro, uppger kommunteknikdirektör Jukka Talvi.
Ur stadens perspektiv är det mycket viktigt att det finns tillräckligt med service på den populära badstranden på Sandö under sommaren, skriver man i pressmeddelandet.
Hyresgästen ansvarar för underhåll, städning och utrustning av toaletterna, omklädningsrummen och duscharna som finns i byggnadens nedre våning. Lokalerna är öppna för allmänheten enligt caféets öppettider: måndag–torsdag kl. 11–21, fredag–lördag kl. 11–02 och söndag kl. 12–20.