Start

Åtal för ärekränkning efter kommentarer om Jussi Halla-aho

Åtal har väckts mot komiker och Helsingforspolitiker för användning av ordet ”fascist”.

Ett kollage med tre vilder. Till vänster en blond kvinna, Aino Tuominen; i mitten Jussi Halla-aho; till höger i randig mössa Iikka Kivi.
Jussi Halla-aho (i mitten) har polisanmält Aino Tuominen och Iikka Kivi. Bild: Vihreät, Silja Viitala / Yle ja Anna-Kaisa Brenner / Yle

Kommentarer om riksdagens talman Jussi Halla-aho (Sannf) på sociala medier har lett till åtal för ärekränkning.

Det handlar om två olika fall från november 2023 som Halla-aho polisanmälde. I januari förra året meddelade polisen att fallen utreds.

Komikern Iikka Kivi meddelar på Facebook att åklagaren har väckt åtal för ärekränkning mot honom.

Lokalpolitikern Aino Tuominen (Gröna) från Helsingfors säger till Yle Uutiset att hon också åtalas för ärekränkning med anledning av vad hon skrivit om Halla-aho.

Såväl Kivi som Tuominen hade kallat Halla-aho för fascist eller beskrivit honom som sådan på meddelandeplattformen X. Båda skrev om Halla-aho på engelska i kommentarer till en ukrainsk journalists inlägg på plattformen.

”Hade önskat ett annat resultat”

Aino Tuominen säger att hon är förvånad över åklagarens beslut.

– Jag hade önskat ett annat resultat. För den finländska demokratin är det tråkigt om man inte får kommentera den politik och linje som ledande politiker för, säger hon till Yle.

Tuominen har tidigare uppgett att hon inte använde termen ”för att kränka, utan för att beskriva hans politiska ståndpunkt”.

Hon konstaterar nu att hennes avsikt var att signalera att både hon och Halla-aho stöder Ukraina, trots att de politiskt sätt står långt ifrån varandra.

Ångrar sig inte

Iikka Kivi skriver på måndagen på Facebook att han ”slösat bort ett jullov på det här struntet”, men att han inte tänker öda en sekund av sitt sommarlov på det.

”Det betyder också att jag inte kommer att ge medier några intervjuer om fallet. På frågor om jag ångrar mig, hur det nu känns och hur jag tänker gå vidare svarar jag härmed kortfattat att jag inte ångrar mig, att jag är utled och att jag går vidare med att spela Resident Evil fyra och fågelskåda”, skriver Kivi.

Enligt komikern kommer fallet att nå rätten tidigast nästa år.

Halla-aho har i sin tur uppgett att han polisanmälde Kivi för att få klarhet i vad som är tillåtet och var gränserna går.

Han har sagt att han vill veta om det är möjligt att ”offentligt framföra sådana här uppenbart stämplande och falska påståenden om en annan person”.