Är shorts och topp ok på jobbet? Så svarar stora arbetsgivare

Många företag och städer har skippat strikta klädkoder.

En kvinna i jeansshorts, sandaler, rutig skjorta och keps tittar på växter och blommor i ett växthus.
Klädkoden på olika arbetsplatser varierar ofta beroende på vad man jobbar med. Bild: All Over Press

Shorts, kjolar, toppar och sandaler hör till sommaren. Men hör de hemma på jobbet?

Vi frågade några av Finlands största arbetsgivare vad som gäller.

Ja till shorts, nej till magtopp

Helsingfors stad har ingen särskild klädkod, annat än att de anställda uppmanas klä sig lämpligt och säkert.

Vad som är lämpligt och säkert beror på vad man jobbar med. Några specifika förbud mot till exempel shorts, toppar eller sandaler finns inte.

”En del kan ha sandaler på sig, medan andra behöver ha skyddsskor. Då det är varmt rekommenderar vi att de anställda bär tunna och löst sittande kläder”, skriver kommunikationsspecialisten Nina Rintala per e-post.

Hon påpekar ändå att man aldrig får tumma på skyddskläder eller skyddsutrustning – oavsett hur varmt det är.

En man i reflexbyxor och topp klipper gräs. I bakgrunden syns ett rött trähus.
Flera arbetsgivare lyfter fram säkerhetsaspekten då det gäller klädsel på jobbet. Bild: Heikki Haapalainen / Yle

Vasa stad säger att det finns flera jobb som tillåter mer avslappnade kläder, men konstaterar att alla ändå ska klä sig prydligt och professionellt.

”Shorts, kjolar och klänningar är tillåtna så länge de är sakliga och passar för den arbetsuppgiften”, säger personaldirektör Tuulikki Kruhse-Poutanen per e-post.

Toppar, sandaler och andra skor med öppen tå är okej ibland. Vasa stad säger ändå nej till magtoppar i de flesta situationer.

”Magtoppar är vanligtvis inte lämpliga, om inte klädseln är diskret och situationen gör det acceptabelt”, säger Kruhse-Poutanen.

Raseborgs stad rekommenderar luftiga kläder då det är varmt och hatt för dem som jobbar utomhus, men har inte någon utskriven klädkod eller förbjudna plagg. Det beror på att arbetsuppgifterna är så varierande.

”Men man ska förstås klä sig lämpligt och sakligt och tänka på det intryck man ger”, säger HR-utvecklare Tobias Björklund.

Här får shorts tummen ner

För OP-gruppen är det viktigt att de anställda ser vårdade och professionella ut. OP brukar påminna de anställda om sommarklädseln i maj.

”Vi vill signalera pålitlighet och prydlighet genom vår klädsel, vilket visar att vi respekterar våra kunder”, säger personaldirektör Maija Laaksonen.

Klädseln är relativt fri, men det finns ändå vissa klädesplagg som är förbjudna.

”I vår arbetsklädsel ingår inte alltför urringade eller avslöjande kläder, såsom shorts och korta kjolar. Vi undviker också stora piercingar och synliga tatueringar”, säger Laaksonen.

Tre män i vita skjortor vid datorer med många skärmar. I bakgrunden syns fler personer vid datorer.
Anställda på OP:s huvudkontor i mars 2020. Bild: Katriina Laine / Yle

Energijätten Fortum svarar kort att de litar på att de anställda klär sig rätt enligt eget omdöme. Säkerhet är ändå viktigt och de som bär skyddsutrustning har samma uniform året om.

Banken Nordea har inte heller någon gemensam klädkod. Prydlig klädsel är ändå viktigt för dem som har kontakt med kunder.

”Stilen får gärna spegla personligheten, så länge helhetsintrycket stödjer arbetsdagens innehåll. Sommarklädsel lämpar sig i många roller”, säger HR-direktör Johanna Bergström.

Vi har också bett Åbo stad, Borgå stad och flera andra företag om kommentarer, men inte fått svar.

Hur klär du dig på jobbet då det är varmt? Berätta i kommentarerna!