Start

Trump vill ha 30 procents tullar på varor från EU: ”Större smäll än väntat”

Trump vill införa 30-procentiga tullar på varor från EU. Nordeas chefsanalytiker säger att det var mer än befarat, men att det kan handla om förhandlings­taktik.

Donald Trump sitter bakom ett bord med vit USA-keps på huvudet.
Donald Trump publicerade sitt tullbrev till EU på Truth Social. Bild: Chip Somodevilla / AFP / Lehtikuva

USA:s president Donald Trump har nu skickat sitt tullbrev till EU. Trump har publicerat brevet, som är adresserat till Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen, på hans egen plattform Truth Social.

Där framgår att tullsatsen för EU blir 30 procent från och med den 1 augusti.

I sitt brev ber Trump von der Leyen förstå att 30 procent är mycket mindre än ”vad som skulle behövas för att eliminera det handelsunderskott vi har med EU”.

”Som ni vet blir det inga tariffer om Europeiska unionen, eller företag inom EU, beslutar sig för att bygga eller tillverka produkter inom USA”, skriver Trump.

Han lovar också att byråkratin kring etableringar och investeringar för EU-företag i USA kommer att vara minimal och kunna avklaras på bara några veckor.

Om EU inför tullar hotar Trump med ännu högre tullsatser

Trump säger sig också utgå från att EU inte inför några tullar mot amerikanska varor eftersom USA:s handelsunderskott måste jämnas ut.

Om EU beslutar sig för att införa strafftullar mot USA hotar Trump med att USA kommer att lägga en motsvarande tull ovanpå den 30-procentiga tullsatsen som nu ska införas.

Enligt Trump utgör USA:s handelsunderskott gentemot EU ett stort hot mot den amerikanska ekonomin och mot USA:s nationella säkerhet.

Trumps besked kommer medan förhandlingarna om tullarna fortfarande pågår mellan USA och EU.

Samtidigt offentliggjorde Trump sitt tullbrev till Mexiko. Han vill införa 30-procentiga tullar också på mexikanska varor.

Tidigare i veckan skickade han tullbesked till en rad länder, exempelvis Japan, Sydkorea, Kanada och Brasilien.

USA har redan tidigare infört 10-procentiga generella importtullar mot varor från bland annat EU. Importtullarna för stål och fordon ligger redan nu på 25 procent.

Kommissionen vill fortsätta förhandla

Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen skriver i en första kommentar att EU är redo att fortsätta arbeta för att få till stånd en överenskommelse före den 1 augusti.

Men samtidigt är EU också beredd att vidta alla nödvändiga åtgärder för att skydda unionen, inklusive proportionella motåtgärder, skriver von der Leyen.

Enligt henne skulle 30-procentiga tullar på EU-export störa viktiga transatlantiska leveranskedjor, till skada för företag och konsumenter på båda sidor om Atlanten.

”Få ekonomier i världen har samma nivå av öppenhet eller följer rättvisa handelsvillkor i lika hög grad som EU. EU prioriterar konsekvent en förhandlingslösning med USA. Det reflekterar vårt engagemang i dialog, stabilitet och ett konstruktivt transatlantiskt partnerskap”, skriver von der Leyen.

En större smäll än väntat

Jan von Gerich, chefsanalytiker på Nordea, säger till Svenska Yle att det här är en större smäll än väntat, då man tidigare var rädd för tullar mot EU på 20 procent.

von Gerich poängterar att det ännu inte finns något officiellt avtal, men han tror att tullarna kommer påverka Finlands ekonomi negativt om tullarna blir verklighet.

– Nog är det en betydlig broms för vår ekonomiska återhämtning, säger von Gerich.

Är det här Trumps förhandlingstaktik?

Trots att nyheterna om tullarna är dåliga enligt von Gerich, hoppas han på att parterna når en annan lösning innan tullarna hinner träda i kraft.

– Jag skulle ännu inte vara säker på att tullar kommer. De har ännu flera veckor kvar att förhandla och min gissning är att EU och USA ännu kommer att nå ett avtal, säger han.

– Det här handlar säkert om förhandlingstaktik från USA som nu sätter tryck på EU i förhandlingarna.

Utrikeshandelsminister Tavio efterlyser tålamod

Utrikeshandelsminister Ville Tavio (Sannf) tror också att dagens tullbrev från Trump till EU kan handla om förhandlingstaktik.

Han säger till finska Yle att det lönar sig att förhålla sig till den här situationen och till USA:s besked med tålamod. Det har erfarenhet visat.

Enligt honom borde man nu bara ihärdigt fortsätta förhandla. Han konstaterar att USA har haft som taktik att utöva påtryckningar under pågående handelsförhandlingar.

Men också Tavio tycker att tidsfristen nu verkar snäv. Det är bara ett någon vecka till den 1 augusti.

Finlands minister för utvecklingssamarbete och utrikeshandel, Ville Tavio, håller tal i gul slips.
Tavio höll tal på Sannfinländarnas partikonferens i Lahtis den 15 juni i år. Bild: Silja Viitala / Yle

Ändå tror han att situationen kan förändras. Tavio deltar på måndag i ett extramöte mellan EU:s handelsministrar i Bryssel, där det här kommer att behandlas.

Han påpekar också att USA riskerar strafftullar från EU:s sida om de 30-procentiga tullarna införs.

Dessutom uppmanar Tavio företag att i första hand hålla kvar sin produktion i Finland och i Europa, till exempel på grund av stabila marknadsförhållanden.

Klockan 18.50 uppdaterades texten med utrikeshandelsminister Ville Tavios kommentar.