Iga Swiatek är mästare i Wimbledon för första gången – historisk kross när Amanda Anisimova föll på 57 minuter

Polska Iga Swiatek är mästare i Wimbledonsingeln för första gången i karriären. I finalen stod amerikanskan Amanda Anisimova totalt chanslös med 6–0, 6–0.

Iga Swiatek.
Swiateks seger över Anisimova är första gången sedan 1911 som en final i damernas singel i Wimbledon har slutat 6–0, 6–0. Bild: AFP / Lehtikuva

Det var ingen hemlighet att Iga Swiatek gick in i damernas Wimbledonfinal som klar favorit. Men få hade kunnat förutse den totala överkörning som finalen skulle bli.

23-åriga Amanda Anisimova hade aldrig varit i en grand slam-final förut, och blev fullständigt utspelad av numera sexfaldiga grand slam-vinnaren Iga Swiatek.

Det är bara den andra gången i den öppna erans historia (sedan 1968) som en spelare nollas i en grand slam-final. I Wimbledon har det gått 114 år sedan en damspelare senast misslyckats att vinna ett enda game i en final

– Jag vet inte vad jag ska säga, det känns bara overkligt. Jag har inte ens drömt om att kunna stå som vinnare här, kändes för långt borta. Jag får tacka mitt team som trodde på det här mer än jag gjorde, säger Swiatek i segerintervjun efter den första polska singeltiteln i Wimbledon.

Swiatek har varit känd som specialist på grusplaner, men haft det desto jobbigare på gräs. Hon hade redan fyra titlar från Franska öppna på grus och en från US Open på hard court, men det här är hennes första titel i en grästurnering under hela hennes professionella karriär.

23-åriga Swiatek var seedad åtta inför turneringen. Mästerskapet satte punkt för en över ett år lång titeltorka för den före detta världsettan.

– Att gå runt på Centre Court (huvudplanen) har känts som ett enormt tryck och nästan överväldigande. Men i år har jag verkligen njutit av upplevelsen och förbättrat mitt spel tillräckligt mycket för att känna mig bekväm här, säger Swiatek.

Prinsessan Catherine av Wales satt i den kungliga logen under lördagen och deltog i prisceremonin på banan efter finalen.