Solen gassar på Nynäs Park utanför Karleby centrum. På de flesta av de tio fotbollsplanerna är matcher i gång, och utanför de kalkade linjerna hejar föräldrar och syskon på sina lag.
På en av planerna ljuder slutsignalen. Larsmoklubben LBK:s D12-pojkar har slagit Pyry från Nokia med övertygande siffror: 4–0.
Nu väntar några timmars paus innan de ställs mot Uleåborgslaget OLS. Målvakten Sonny Lou Snellman vet hur de måste göra för att slå nästa motståndare.
– Vi ska spela bra och samarbeta, lite som i förra matchen.
Snellman och backduon Morgan Kronholm och Theo Kung är alla överens om att det bästa med fotbollsturneringar är att man får ha kul och spela med sina kompisar. Målsättningen är klar: de ska till final.
– Det är kul att spela många matcher, säger Kronholm.
Men förutom att spela fotboll finns det en sak till som är bra med turneringar, enligt Snellman.
– Att äta gott!
Vad då till exempel?
– Korv!
Trafikarrangemang ställer till det
Kokkola Cup är den näst största internationella juniorfotbollsturneringen i Finland.
I år deltar 434 lag, varav cirka 45 är utländska. Under fyra dagar är det ungefär 1 200 matcher som ska spelas på planer runt om i Karleby och Kronoby.
Turneringsansvarige Stefan Thylin har inte själv möjlighet att ta del av stämningen på planerna. I stället håller han till i turneringskansliet i Hållhagens skola och ser till att allt fungerar i kulisserna.
– Jag har prioriterat att det är viktigare än att jag själv ska se på fotboll. De senaste fyra–fem åren har jag inte sett en enda match, berättar han.
Och det är mycket som ska fungera, allt från matservering och övernattning till transporter och parkeringsarrangemang. I år har trafikarrangemangen komplicerats av att bron över Anders Chydeniusgatan är stängd och att det har pågått vägarbeten på Fabriksgatan vid Sandhagen, där en stor del av matcherna spelas.
– Fabriksgatan var ännu igår enfilig, men som tur är öppnade den på kvällen, så det kommer nog att lätta.
Vatten går åt i värmen
Fjolårets turnering var den största hittills, med över 470 anmälda lag. Enligt Thylin var det också den turnering där arrangemangen flöt på bäst.
– Det gick galant på alla nivåer.
I år hade det inte varit möjligt med en lika stor turnering. Den största orsaken är bristen på inkvartering.
Inför årets turnering har man blivit av med inkvartering för omkring hundra lag. Orsakerna är många: skolor ska rivas, inventarier flyttas och byggnader målas om.
Under turneringsveckan är det utlovat varmt och soligt väder. Också det här är något arrangörerna har fått beakta.
– Vi har informerat lagen om att det är varmt och de ska dricka mycket. Vi har också ökat på inköp av vatten och vichy, för vi vet att när det är varmt så går det åt.
Thylin säger att juniorfotbollen har fått ett uppsving i hela landet. Bara i Karleby har antalet juniorer på kort tid ökat med flera hundra.
– Så på det sättet kan man ju se positivt på framtiden.
Så man kan räkna med många Kokkola Cup-turneringar också framöver?
– Det hoppas jag.