Start

Magsjuka härjar på Kokkola Cup – tiotals deltagare har drabbats

De första fallen av magsjuka bland deltagare i juniorfotbolls­turneringen uppdagades natten mellan torsdag och fredag.

Fotbollsmatch på en grön gräsplan med ungdomar i gula och gröna tröjor som spelar.
434 lag deltar i årets turnering. Bild: Jakob Lillas / Yle

Tiotals personer har drabbats av magsjuka på juniorfotbollsturneringen Kokkola Cup. Turneringen spelas i Karleby under veckan.

Enligt turneringsansvarige Stefan Thylin uppdagades de första symptomen natten mellan torsdag och fredag. På fredag kväll var budet att ett trettiotal personer från olika lag har insjuknat.

– Under natten har det kommit fram ytterligare några fall, säger Thylin när Yle Österbotten når honom lördag förmiddag.

Från Mellersta Österbottens välfärdsområdes sida har man gjort bedömningen att magproblemen inte har sitt ursprung i maten, för i så fall skulle symptomen förekomma hos fler deltagare. Man har ändå tagit prover vid matserveringarna. Resultaten av dem får man först på måndag.

– Vi har fått instruktioner om att vara noga med hygienen. Till exempel desinficerar vi matsalarna. Och om det uppstår symptom gäller det att dricka mycket vatten, säger Thylin.

Dessutom har lagen fått instruktioner om att försöka se till att personer med symptom använder andra toaletter i skolorna än de övriga.

– Vi förhåller oss allvarligt till det här och gör vad vi kan för att symptomen inte ska spridas. Vi har erfarenhet av att ordna coronasäkra evenemang från några år tillbaka. Den erfarenheten kan vi använda.

Som en försiktighetsåtgärd ställde man fredagens traditionella cupdisco.

434 lag deltar i årets Kokkola Cup. Turneringen inleddes på torsdagen och avslutas på söndag.

Tidningen Keskipohjanmaa var först med nyheten om magsjuka.

Artikeln baserar sig delvis på Yle Uutisets artikel Kymmenet lapset ja nuoret kärsivät vatsaoireista Kokkola CUPissa – varotoimiin on ryhdytty ja disko peruttu, skriven av Heini Holopainen.