Start

Värmen orsakar inte någon press på jourerna i Vasa och Karleby

Den pågående värmeböljan märks av på jouren vid Vasa centralsjukhus, men inte som någon stor rusning. I Karleby förvånas man en aning över läget.

Ingången till sjukhus, glasväggar och ett stort rött kors på taket vid ingången.
Ingången till jouren vid Vasa centralsjukhus. Bild: Sofi Nordmyr / Yle

Värmen har hållit i sig en längre stund nu och det kan förstås inverka negativt på hälsan.

Avdelningsskötare Tarja Makkonen i Vasa säger att värmeböljan nu börjar synas på patienterna som kommer till jouren. Men det handlar ändå inte om några stora mängder.

Främst äldre personer kan ha det extra tungt i värmen.

– Vi har patienter där man kan tänka att symtomen har med värmen att göra, säger Makkonen.

Det kan då handla om till exempel trötthet, svaghetskänsla och försämrat allmäntillstånd.

Makkonen ger råden att försöka hålla sig i skuggan, klä sig på ett sätt som skyddar mot solen, och förstås dricka och äta ordentligt. Det kan också vara en bra idé att kyla ner sig i duschen emellanåt.

Överläkare väntade sig fler patienter

På samjouren vid Soite i Karleby har man hittills bara haft enstaka patienter som kommit in på grund av värmen.

Det är aningen överraskande, säger överläkare Tomas Björk. Man hade väntat sig fler vid det här laget.

Lääkäri sairaalaympäristössä, jossa näkyy sairaalan varusteita ja hoitotarvikkeita.
Tomas Björk, överläkare på samjouren i Karleby. Bild: Petri Kuikka / Yle

Någon säker förklaring till läget har Björk inte, men han tror att folk lärt sig att det är viktigt att få i sig tillräckligt med salt och vätska.

Och han är givetvis nöjd så länge antalet som drabbas är lågt. De få som hittills kommit till jouren har varit äldre personer som haft hjärtbesvär sen tidigare.

Stark värme och stark köld kan vara extra påfrestande för dessa personer. Men värmen är oftast värre, enligt Björk.