Start

New York Post: USA lämnar Unesco – för tredje gången

USA står i dag för ungefär åtta procent av Unescos budget.

Donald Trump fotograferad i profil mot en fönster när han talar i en mikrofon.
Donald Trump tog USA ur Unesco redan förra gången han var president. Bild: Will Oliver / EPA

USA kommer att gå ur FN:s kultur-, vetenskaps- och bildningsorgan Unesco, skriver New York Post med hänvisning till en tjänstemannakälla i Vita huset.

Vita huset svarade inte genast på begäran om en kommentar.

Donald Trump tog USA ur Unesco redan under sin första presidentperiod, men för ungefär två år sedan, när Joe Biden var president, gick landet med igen.

Enligt New York Post skulle Trumps beslut att lämna Unesco bland annat bero på organisationens ”antiamerikanska och antiisraeliska åsikter och på att dess agenda är woke”.

Unesco är kanske bäst känt för sin lista på världsarv, där bland annat Grand Canyon i USA finns med.

USA gick först med i Unesco när organisationen grundades 1945, men lämnade den för första gången 1984 i protest mot påstådd finansiell misskötsel och antiamerikansk hållning. År 2003 gick landet med igen under ledning av president George W. Bush, som sa att Unesco hade genomfört de reformer som behövdes.

Källor: Reuters, AP