Under de senaste åren har Northug vid flera tillfällen lyft fram att han kunde tänka sig att göra comeback på den internationella toppnivån, antingen för Norge eller för något annat land vid OS i Milano-Cortina.
Men nu kommer längdåkarkungen med ett nedslående besked. Han har gett upp drömmen om att delta i kommande vinter-OS.
– OS är nog en avlägsen tanke. Om man ska börja jobba med ett nationsbyte nu, så är det framför allt 2027 som är aktuellt (VM). Nu fokuserar jag framför allt långlopp. OS-drömmen lägger jag lock på, säger Petter Northug till norska TV 2.
Den norske skidikonen gjorde sina sista världscupstävlingar i längdskidor år 2017, men har på senare tid hållit i gång med långlopp.
Northug är tvåfaldig olympisk mästare och har vunnit hela 13 världsmästartitlar i längdskidåkning.