Äntligen presterar FC Inter på den nivå som Åboborna i flera år har förväntat sig av det blåsvartrandiga laget.
Laget har hittills i år inte förlorat en enda match, toppar tabellen efter 18 spelade omgångar och har en målskillnad på 40 gjorda mål med endast 14 insläppta. Förväntningarna är skyhöga i Åbo på stadens stolthet just nu.
Inter har också ett ligaguld från 2008 i bagaget.
En viktig kugge i Inters lagbygge är Pargasbördige försvarsspelaren Albin Granlund. 35-årige Granlund är fostrad i Pargas IF och har bland annat vunnit ligaguld med IFK Mariehamn 2016 och spelat både i Sverige och Polen innan han skrev på för Inter förra året.
Enligt Granlund är stämningen hög i ligaklubben just nu.
– Nu är det en bra känsla i laget förstås. Många saker har gått rätt den här säsongen. Det är glada miner, gott humör och bra laganda. Vilket också kanske föder flera bra resultat. Det har varit en jättefin säsong hittills.
Hur skulle du beskriva er spelstil?
– Jag måste nog säga att de har varit underhållande att titta på våra egna matcher i efterhand. Det är roligt när det ser bra ut men också är effektivt både framåt och bakåt.
– Vi släpper inte in så många mål och vårt anfallsspel är farligt hela tiden. Det känns som att när vi har bollen så går det undan.
Känner ni press nu när ni toppar tabellen?
– Nej jag skulle inte påstå det, det är så mycket kvar av säsongen.
– Vi har försökt att poängtera det från början, att det är en match i taget. Ganska bra tycker jag vi har förstått läget och försökt att hålla fötterna på jorden. Ingenting är vunnet ännu.
– Jag har för min egen del en princip att jag inte ens tittar på tabellen. Det hjälper mig att fokusera mer på ”här och nu” och att bara ha nästa match i huvudet.
Hur är din form just nu?
– Jag är i bra skick. Kroppen håller än så länge och jag har varit nästan friskare den här säsongen än på länge. Det har varit riktigt roligt. Jag tävlar om min plats i startelvan och hittills har det gått bra.
Snabba spelare och snabba spelomställningar
FC Inters chefstränare Vesa Vasara är förstås en viktig orsak till lagets framgång. Inom fotbollskretsar talar man om att Inter spelar ligans mest underhållande fotboll för tillfället, något som Vasara anser beror på totalkontoll av spelet.
– Vi försöker försvara aggressivt och aktivt hela tiden med hela laget, och om vi vinner bollen ska vi hota direkt. Vi vill skapa snabba kontringar med snabba spelare.
– Vi har många snabba killar och vi försöker jobba hårt hela tiden med hela laget.
Nu toppar ni tabellen med fyra poängs ledning. Skapar det här någon press inom laget?
– Nej det vet jag inte. Vi har försökt göra det så att målet är att vinna följande match. Också nästa träning är viktig. Vi fokuserar bara på följande steg hela tiden, men det är inte så lätt att göra när vi har fått så mycket uppmärksamhet i media för att vi leder ligan.
Har du någon kommentar om Albin Granlund?
– Jag tycker att han är en fantastisk ytterback. Han är inte är den yngsta längre men han gör allt och försöker göra det riktigt bra hela tiden.
– Han kämpar och är en vinnarskalle. En sådan typ som ger mer åt laget än vad man ser när han jobbar med bollen på planen. Han är en viktig spelare för oss.
Då Yle Åboland talar med Vasara på onsdagen har han ännu inget nytt kontrakt med FC Inter, även om det gått starka rykten om det.
– Det får vi se. Inget är underskrivet ännu, men det finns en stor möjlighet till det. Det har funnits en stor möjlighet för det i många veckor. Just nu ser det bra ut, men man vet aldrig om det blir så.
Har man de bästa spelarna i ligan är det inte konstigt att man leder tabellen.
Christoffer Herberts, fotbollsexpert vid Yle Sporten
Yle Sportens fotbollsexpert Christoffer Herberts analyserar Inters framfart i fotbollsligan. Frågan till Herberts är förtås varför Åbolaget toppar ligatabellen.
– Man ska inte göra saker svårare än vad de behöver vara. Inter toppar tabellen för att de har de bästa spelarna, och framförallt de bästa utländska spelarna.
– Alla lag i fotbollsligan har en handfull eller fler utlänningar och Inter har de bästa. Inter har lyckats helt klockrent med det. Axel Kouame och Loic Essomba är två helt fenomenala 21-åriga afrikaner. De är alldeles för bra för fotbollsligan. Och så Florian Krebs, en lite mer rutinerad erfaren tysk spelare på mittfältet, en verklig ledare.
– Jag vill påstå att de här tre, och framförallt Kouame och Krebs, är de bästa spelarna i hela ligan just nu. Och har man de bästa spelarna i ligan så är det inte så konstigt att man leder tabellen.
Vad krävs för att Inter ska vinna ligan i år?
– Jag tror att det räcker med att Inter håller det lag som man har nu. Men det är inte alls självklart att Åbolaget gör det med tanke på att transferfönstret är öppet till slutet på augusti.
– Så problemet för Inters del är att det fortfarande finns många veckor när de bästa spelarna kan snappas upp av andra klubbar. Det är fullständigt klart att en spelare som till exempel Axel Kouame skulle kunna spela för ett annat lag i en bättre liga.
– Inter har också många lovande unga finländska spelare i mittförsvaret, en bra målvakt, en bra ytterback, och så vidare – spelare som gott skulle kunna flytta bort nu i augusti.
– Om Inter får behålla spelarna är mycket vunnet. I så fall har ju laget bästa truppen när man går in i slutspurten.