Unik utbildning för ambulanspersonal på halkbanan i Vasa

Österbottens välfärdsområde har i höst skickat alla sina förstavårdare, alltså de som kör ambulanserna, på kurs på halkbanan.

Regnet öser ner och halkbanan vid Alskatvägen i Vasa är om möjligt ännu halare än vanligt. Den här dagens kurs på halkbanan är skräddarsydd för förstavårdare och kombinerar teori och praktik.

Staffan Svarvar som har kört ambulans i tio år berättar att det var intressant hur stor skillnad hastigheten gjorde för reaktionstiden.

– Bromssträckan förlängdes och fastän vi höjde hastigheten med få kilometer i timmen behövde man hantera bilen annorlunda.

Linda Wallsten som har kört ambulans i 20 år tyckte att kursen var intressant eftersom hon fick pröva på på verkliga, besvärliga situationer. Wallsten berättar att hon inte har råkat ut för någon olycka med ambulansen.

– Alltid när det blir vinterväglag och svart halka kan det uppstå farliga situationer. Men det har inte varit några olyckshändelser. Än så länge, peppar, peppar.

Staffan Svarvar är klädd i en uniform från en räddningstjänst. Det finns andra personer i bakgrunden, också klädda i liknande uniformer.
Staffan Svarvar har kört ambulans i tio år och ibland överraskar halkan honom. Bild: Tarja Huntus / Yle

Trafikolyckor gav idén till kursen

Inte heller Svarvar har varit med om någon nära ögat-situation, men han säger att det nog har varit spännande ibland.

– Oväntade situationer händer nu som då. Till exempel om det kommer stark vind från sidan då det är halt.

Idén till utbildningen kom efter att två av Österbottens välfärdsområdes ambulanser varit inblandade i trafikolyckor.

– Det uppkom inga personskador. Till exempel på Riksåttan snurrade en ambulans 360 grader, tack och lov kom ingen mötande trafik, säger Jarmo Hällmark är arbetarskyddsfullmäktig vid Österbottens välfärdsområde.

Det här är första gången en sådan här kurs ordnas för förstavårdarna, som inte får någon utbildning alls i att köra ambulanserna. Den körutbildning de har, har de fått i samband med körkortsundervisningen.

Jarmo Hällmark iklädd en mörk jacka och har en namnskylt hängande runt halsen. Bakom personen finns en affisch med texten "Kom ihåg säkerhetsbältet."
Jarmo Hällmark tackar välfärdsområdet för att de har gett tid och pengar till kursen. Bild: Tarja Huntus / Yle

Välfärdsområdet ger tid och pengar till kursen

Enligt Hällmark är förstavårdarna mycket positiva till kursen. Hällmark riktar också ett tack till välfärdsområdet som betalar för kursen.

– I dessa spartider har välfärdsområdet finansierat kursen, det är ju jätteviktigt.

Hällmark hoppas att man i framtiden ska kunna ordna en kurs också för dem som sommarjobbar inom välfärdsområdet.

– Så att de får lära sig att hantera de här tunga fordonen. Men det återstår att se om vi får pengar och tid till det.

Alla förstavårdare är inte på utbildning samtidigt utan de har delats in i sju grupper. På halkbanan får förstavårdarna testa väggreppet i olika hastigheter på en raksträcka och i en kurva.

Man står framför landsväg, i bakgrunden kör en bil förbi ett älgvarningstrafikmärke.
Niklas Gullfors från Trafikskyddet ordnar kusen på halbanan. Bild: Sebu Björklund / Yle

Acceptabel risknivå

Utbildningen sköts av Trafikskyddet med bland annat Niklas Gullfors.

– Sen gör vi också bromsövningar och väjningar. Man kan nästintill kalla det extremhalka, säger han.

De vanligaste besökarna på halkbanan är studerande som kommer dit som en del av riskutbildningen när de ska ta körkort. Gullfors säger att utbildningen för förstavårdarna är ungefär samma som de studerande får.

– Det här är ju en väldigt intressant målgrupp med tanke på utbildningen och att vi inte i Finland har en enhetlig körutbildning för akutvårdarna.

Gullfors berättar att man i teoridelen gått igenom lagstiftning, förutseende körning, kollisionskrafterna och vad som är en acceptabel risknivå.

– Det är ganska tufft om man tänker att man har en tvååring där bak som eventuellt inte andas. Hur påverkar det körstilen, var går gränsen, hur hårt vågar jag köra för att vi allihop kommer tryggt fram, frågar sig Gullfors.

Linda Wallsten på bilden bär en röd jacka och har blont hår. Fönstret i bakgrunden har ett rutigt gardinmönster.
Linda Wallsten säger att hon gärna skulle ha gått kursen för länge sen. Bild: Tarja Huntus / Yle

Hur är det att ha en sådan här kurs i ryggen?

– Kanske man är bättre förberedd då man fått öva under kontrollerade omständigheter, säger Svarvar.

– Den är nog jätteviktig, vi skulle ha behövt den för länge sen, säger Wallsten.

Tror du att du kommer att börja köra försiktigare?

– Nja, man blir ju lätt fartblind och vardagen kommer emot efter en stund. Men jag lärde mig mycket här idag, säger Wallsten.

– Jag försöker alltid köra relativt försiktigt i alla fall. Farten är inte viktigast för oss alla gånger utan snarare att det går att jobba bak i bilen, säger Svarvar.