Minst trettio människor uppges ha dött i en jordbävning som drabbade Filippinerna sent på tisdagskvällen lokal tid. Över hundra personer uppges ha skadats.
Skalvets epicentrum låg på tio kilometers djup till havs nära ön Cebu, ungefär 17 kilometer nordost om staden Bogo, där det bor cirka 90 000 människor.
Enligt provinsens Cebus guvernör Pamela Baricuatro har minst ett sjukhus skadats i Bogo, men hur omfattande skadorna är klarnar först när onsdagen gryr, konstaterar hon.
– Vi skickar iväg ett traumateam, läkare och vårdpersonal är på väg, sa Baricuatro till filippinsk radio enligt nyhetsbyrån AP.
Räddningschef Wilson Ramos uppger att räddningsinsatser har inletts i Bogo och San Remigio, som ligger strax söder om Bogo.
– Det kan finnas folk som fastnat under byggnader som har rasat, säger han.
I San Remigio uppges skalvet ha kostat flera människoliv.
– Vi har fem bekräftade dödsfall, säger Felipe Cabague vid polisen i San Remigio.
Skalvet, med en magnitud på 6,9, inträffade vid 22-tiden lokal tid och orsakade skador på byggnader och vägar. Jordbävningen har också lett till omfattande elavbrott.
– Vi var i vår barack och skulle gå och lägga oss när marken började skaka och vi rusade ut men föll på marken på grund av det kraftiga skalvet, säger brandmannen Rey Cañete i Bogo.
Han säger att byggnader och gator i Bogo har skadats i skalvet.
Källa: AFP, AP