I december lämnade Nurmijärvipolitikern och tidigare statsministern Matti Vanhanen (C) in en motion till fullmäktige om att införliva en del av Vanda med den egna kommunen.
Det var redan andra gången han lade fram motionen. Orsaken är att förbindelserna, alltså bilvägarna, till de större vägarna enligt honom inte fungerar.
Precis som år 2000, fick han ett nej av fullmäktige också den här gången.
Igår (1.10) beslöt fullmäktige enhälligt att inte inleda en utredning för att få reda på vad invånarna i området tycker och tänker om motionen samt att inte vidta några andra åtgärder i det här ärendet heller.
Det gäller ett område som ligger mellan Riksväg 3, Klövskogsvägen och Metsäkyläntie. Området är närmast obebyggt och har knappt 200 invånare.
Det Vanda skulle ha kunnat få ut av utbytet är att Nurmijärvi kompenserar grannstaden med pengar som kommer från detaljplaneringen. Vandas dåvarande stadsfullmäktigeordförande Sakari Rokkanen, (Saml) var försiktigt positivt inställd till motionen och sa i december att det är bra att föra diskussioner om hur områden vid gränserna kan utvecklas.
Nurmijärvi och Vanda stad har diskuterat sinsemellan om olika sätt att utveckla området. Diskussionsämnena har främst handlat om att samordna trafiklösningar och om att koordinera markanvändningen över kommungränsen.